Thorns - Thorns

Thorns - Thorns

Label : Moonfog Productions | Archiveer onder

John : Het is al een decennium een omstreden kwestie in Black Metal-kringen : Het al dan niet "goedkeuren" van een huwelijk tussen de geliefde gitaargrafherrie en meer sferische, industriële of dance-invloeden. Een band als Sinistrum begeeft zich natuurlijk al flink lang in dit gebied, en het illustere Emperor bevond zich eigenlijk altijd al als één van de besten op de grens. Wat het concept steeds duidelijker naar de voorgrond heeft gebracht, is de richting die grote namen als Mayhem, Burzum, Samael, Satyricon, Beherit, Ulver en Dodheimsgard reeds zijn ingeslagen. Ieder op zijn eigen manier (en daarin nogal variërend in geslaagdheid uit de verf komend) weliswaar, maar de minder dominante rol die het organische geluid in deze mutante stijl wordt toebedeeld blijft in elk van de gevallen een duidelijk hoorbaar feit. Black Metal met house. Dat moet op z'n minst een paar die-hard fans nachtmerries hebben bezorgd. Nou ben ik van mening dat dergelijke mengelingen, mits met (slechte) smaak gebracht, zeker hun grijszwarte vruchten kunnen voortbrengen. Sterker nog, het kan zelfs een verrijking voor de stijl van een band zijn... Want wees eerlijk: Het is pas Black Metal als het smerige herrie is, en een beetje extra elektronische herrie kan lang niet altijd kwaad. Nu dan Thorns. Na hooggespannen verwachtingen, vooral gewekt door de split met Emperor, heeft de komst van een full-length ruim 9 jaar op zich laten wachten, wegens een gevangenisstraf die eerst maar eens moest worden uitgezeten. "Thorns" is geco-produceerd door Satyr, die evenals Aldrahn van Dodheimsgard een potje meezingt. Het rijtje all-stars wordt compleet gemaakt door Hellhammer die op echte potten en pannen beukt, daar waar de ritmes niet uit een apparaat hoefden te komen. De band stond bekend om zijn bijzondere gitaargeluid en de sferische traagheid. Vergeleken met de vroegere Thorns, klinkt dit album (geschreven en opgenomen tussen 1998 en 2000) een stuk intenser. Nog steeds bombastisch en "space-erig", maar het sjokt allemaal wat steviger en (nee maar) thrashier voort. Over de kwaliteit: Dit is nou echt weer een CD die je voor het eerst opzet en bij de eerste riff weet je het al: Dit ga je leuk vinden. Het gitaarwerk en de melodieën zijn geweldig. Er hangt een constante sfeer, een dampende ketel die het gitaargeweld, de (immer stijlvolle) keyboards, de atmosferische passages en de (meestal) machinale ritmes weet samen te smelten tot een meer dan geloofwaardig, uniek geheel. Voor de traditionele, hardcore Black Metallaar is dit een goede tip, maar voor de "ruimdenkendere" Black Metal-fans onder ons is dit gewoon een warme aanbeveling. Ik geef toe dat ik zelf bevooroordeeld ben als het gaat om dit soort Black Metal-mutanten, maar als het op deze manier gebeurt wil ik het best vaker horen. Hopelijk in de toekomst ook van Thorns weer. En nu maar fijn toeren met die hap.