Hellbastard - The Need To Kill

Hellbastard - The Need To Kill

Label : SelfMadeGod Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Hellbastard. Tja, ik zal eerlijk zijn, ik had nog nooit van deze band gehoord. Maar na een info rondje bij een collega Lord weet ik ondertussen wel te vertellen dat deze Britse band door sommigen wordt aangezien al eerste crossover/crust/punk band van Engeland en dat er nogal wat mensen zijn die hun op Earache uitgebrachte album 'Natural Order' uit 1990 te gek vonden. Maar goed, dat was toen en nu is nu, en nu staan deze vier mannen op het punt om de wereld opnieuw te bestoken met nieuwe schijfjes, waaronder deze full lenght 'The Need To Kill'.

En om nu achteraf gezeik te voorkomen moet ik nog eventjes iets uitleggen. Op de CD die ik heb ontvangen staat dat het schijfje zestien songs bevat. Mijn disc man en cd speler geven echter aan dat er maar veertien songs op de schijf staan, en als ik zo eens luister naar de tekst van die laatste dan zou dat toch wel eens nummer zestien van de cd kunnen zijn. Volgt U het nog? Geeft niet, het komt er echter op neer dat deze recensie voor wat betreft titels misschien niet helemaal correct zal zijn, dan weet u dat alvast.

Goed, de muziek dan maar. Werkjes zoals 'Going Postal', 'Murder Workshop', 'Business Pig Hole' en het meer dan zeven minuten durende 'The Pylons' zijn lekkere thrash songs die soms wel sterk doen denken aan eighties crossover, aan albums zoals de eerste Sacred Reich of aan 'Puppets' van Metallica vanwege de rustigere gedeeltes. Tijdens het instrumentale 'Anthropological Angest II' laat men zelfs wat heavy metal voorbijkomen en ook dit bevalt goed. De overige tracks zitten allen in dezelfde sfeer, maar zijn niet bijzonder sterk te noemen, alhoewel ze zeker ook niet slecht zijn. Dit maakt het album een leuke middenmoter. De vrij aparte zang is een pure smaak kwestie (de een zal het vals vinden, de ander origineel) en de productie had wel wat vetter gemogen, want met name de drums klinken nu toch wel erg hol.

Mijn eerste kennismaking met Hellbastard was aangenaam, maar ik ben niet meteen heel erg onder de indruk of zo. De band speelt behoorlijk met invloeden en stijlen en dat maakt het album erg interessant, maar aan de andere kant, een dijk van een crust/punk/thrash plaat is dit 'The Need To Kill' nou ook weer niet. "Voer voor de liefhebber” zeggen we dan.