Dark Star - Dark Star

Dark Star - Dark Star

Label : Krescendo records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Sjak : Krescendo Records is een label dat zich specialiseert in het opnieuw uitbrengen van (soms behoorlijk obscure) oude platen, met de intentie om het hedendaagse publiek bekend te maken met deze "klassiekers. Natuurlijk wil men als platenmaatschappij ook gewoon geld verdienen, maar dit even terzijde. Deze keer is het de beurt aan de debuutplaat van het uit Birmingham afkomstige Dark Star, dat tijdens de opkomst van de New Wave Of British Heavy Metal gold als een redelijk talentvolle band, maar die eigenlijk toch vrij roemloos ten onder is gegaan.

De band ging oorsponkelijk door het leven als Berlin en nam in die hoedanigheid ook een demo op die de aandacht trok van EMI Records, die het nummer 'Lady Of Mars' op hun tweede 'Metal For Muthas' verzamelaar wilde plaatsen. Het bleek dat er al een band met de naam Berlin bestond en dus werd de bandnaam opgedoopt tot Dark Star. Het idee was om hierna een mini-LP uit te brengen op hun eigen Steel Strike label, maar dat kwam niet van de grond omdat de organisator van dit geheel er met het geld vandoor ging. Via platenmaatschappij Avatar werd er toen een 7-single met de nummers 'Lady Of Mars' en 'Rock 'n' Romancin' uitgebracht en als gevolg hiervan was men in staat om te toeren met onder ander White Spirit en Angel Witch.

Avatar was ook degene die de debuut-LP 'Dark Star' uitbracht en het moet worden gezegd dat de plaat zeker zijn momenten heeft, zonder echt uit te groeien tot een "must-have uit de New Wave Of British Heavy Metal. De acht aanwezige nummers, die me stilistisch gezien af en toe aan Def Leppard doen denken, waren zeer behoorlijk van kwaliteit en met name de vlotte opener 'Kaptain Amerika', het gedreven 'Backstreet Killer' en natuurlijk 'Lady Of Mars' zijn gewoon prima nummers (die nu echter begrijpelijkerwijs wel wat oubollig overkomen, maar je moet dingen wel in het juiste perspectief blijven zien). Door het merendeels akoestische 'The Musician' en het langdradige 'Green Peace' blijft de plaat zeker niet gedurende de gehele speelduur boeien en dat zal toendertijd hoogstwaarschijnlijk een doorbraak in de weg hebben gestaan.

'Dark Star' zorgde er in ieder geval wel voor dat er volop getoerd kon worden met bands als Chevy en Limelight en men heeft ook als voorprogramma gefungeerd van Budgie en Magnum. Het chaotisch gemanagede platenlabel Avatar ging echter in 1982 op de fles en dat betekende ook min of meer het einde van Dark Star. In de tweede helft van de jaren tachtig werd er nogmaals een poging ondernomen om de wereld te veroveren en er werd via FM Records in 1987 zelfs een comeback-album in de vorm van 'Real To Reel' afgeleverd, die echter veel commerciler, gladder materiaal bevatte en eigenlijk weinig potten kon breken. Deze debuutplaat is echter zeker de moeite waard voor al diegenen die genteresseerd zijn in de New Wave Of British Heavy Metal en heeft eigenlijk niet de waardering gekregen die hij verdiende. Vandaar dat ik het een prima initiatief van Krescendo Records vind om dit opnieuw uit te brengen, helaas zonder extra bonus-materiaal maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben, nietwaar?