Dark Tranquillity - Where Death Is Most Alive

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Richard G. : Er is er n jarig hoera, hoera, dat kun je wel zien dat zijn zij!! In 2009, het jaar waarin Dark Tranquillity, de grootvaders van de Gothenburg scene, hun 4e bestaanslustrum vieren, worden wij, de fans voor de derde maal getrakteerd. Na de verzamelaars 'Manifesto Of Dark Tranquillity' (best of) en 'Yesteryears' (demo's en rarities) ligt nu ook de dubbel DVD 'Where Death Is Most Alive' in de winkel.

Op de eerste schijf vinden we de registratie van het concert dat in oktober 2008 in Milaan werd gegeven. In een afgeladen Rolling Stone Club ('daark traankwielietie!!') gaven de aimabele Zweden een spetterende, n uur en drie kwartier durende show, waarin 21 nummers de revue passeren. Daar de tour ten goede van het 'Fiction' album (2007) was, werden daar maar liefst zeven nummers van gespeeld. De overige veertien tracks zijn min of meer eerlijk verdeeld over de zes albums daarvoor (inderdaad, niks van debuut 'Skydancer'). Het valt op dat, ondanks de experimenteerdrift op de 'zachtere' albums 'Haven' en 'Projector', al het DT materiaal soepeltjes bij elkaar aansluit, zonder ook maar een moment te vervelen. Het meeste geniet ik van prachtige vertolkingen van 'Edenspring' en 'Lethe', afkomstig van mijn persoonlijke favoriet 'The Gallery'. Ook het gastoptreden van Nell Sigland (Theatre Of Tragedy) bij 'Insanity's Crescendo' en 'The Mundane And The Magic' is een aangename toevoeging. Dankzij de goedgevulde en gevarieerde steekproef uit het oeuvre bevat het optreden interessante momenten voor iedere fan.

Iets anders dat niet onvermeld mag blijven is de intrinsieke kwaliteit van de opnamen. Acht HD camera's legden het optreden vanuit verschillende hoeken vast en het moet gezegd: de beelden zijn haarscherp. Ondanks de hoeveelheid camera's wordt een epilepsie-opwekkende montage la Michael Bay gelukkig vermeden. Op een prettige manier wordt er van stage-view naar bandlid geswitcht, waarbij (logischerwijs) Mikael Stanne het leeuwendeel van de aandacht opeist. De band is in topvorm en heeft het bovendien zichtbaar naar zijn zin: Stanne blijft contact zoeken met het publiek (en springt er twee keer in), waardoor de warme, enthousiaste sfeer zelfs in mijn kille, onverwarmde huiskamer voelbaar is. Het enige jammere is wellicht dat we slechts sporadisch een glimp op kunnen vangen van de beelden op het projectiescherm.

Wanneer je na DVD 1 snakt naar nog meer Dark Tranquillity, dan wordt je op 'Where Death Is Most Alive' op je wenken bediend: de tweede DVD bevat zeven promo video's, een documentaire en het zogenaamde 'Live Archive'. Laatstgenoemde element is zonder meer het meest interessant, daar de band hun eigen video archief in is gedoken en een selectie maakte van zeldzame uitvoeringen van nummers die tegenwoordig nog zelden in de setlist voorkomen en zelfs enkele nummers die berhaupt nooit zijn opgenomen ('The Dying Fragment Of An Elderly Dream' en 'Soulbreed' uit 1991 bijvoorbeeld). Helaas staat deze sectie niet op mijn promo exemplaar, dus meer dan deze droge feiten kan ik er niet over vertellen.

De zeven videoclips van de meest recente singles zijn allen ook te traceren via Youtube, desalniettemin kun je er als band natuurlijk niet omheen om ook die mee te nemen als je een DVD uitbrengt. Het laatste onderdeel van de DVD is 'Out Of Nothing', een documentaire gesitueerd in het Billdal/Gothenburg van nu over het prille begin van de band. De beelden en interviews zijn bijzonder down to earth en om eerlijk te zijn eigenlijk een beetje simpel en weinig diepgravend. Hoewel het leuk is om wat meer details over de geschiedenis van de band te weten te komen, had men hier veel meer uit kunnen halen.

De genietbaarheid van de eerste DVD is in ieder geval bijzonder hoog, die van de tweede DVD ondanks de oppervlakkige docu waarschijnlijk ook, afhankelijk van de kwaliteit van het 'Live Archive'. Al met al verslaat 'Where Death Is Most Alive' sowieso de vorige DVD, het vluggertje slash niemendalletje 'Live Damage' (2002), op alle fronten. Een waardig product om de festiviteiten van 2009 af te sluiten en om een brug te slaan naar de release van het nieuwe album die voor februari gepland staat!