Beyond Dawn - Bygones

Beyond Dawn - Bygones

Label : Duplicate Records | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Martin : Het lichtelijk onvoorspelbare Beyond Dawn uit Noorwegen is door de jaren heen langzamerhand een instituut geworden in de wereld van de avantgarde metal. Dit in het achterhoofd houdend zou het op zich geen verbazing hoeven te wekken als er mensen zijn die reikhalzend uitkijken naar een nieuw album van dit gezelschap, dus het is goed om meteen over één ding duidelijk te zijn: dit is geen nieuw album van Beyond Dawn.

In plaats daarvan is 'Bygones' het eerste deel uit een serie releases die de gehele carrière van de band zullen belichten en is daarmee dus ook in zekere zin een historisch document. Dat maakt 'Bygones' dan ook meteen wat minder geschikt voor mensen die zich voor het eerst in deze band willen verdiepen. Fans van de oude garde zullen echter aangenaam verrast worden, aangezien deze release een aantal erg vroege, lange tijd niet meer beschikbare, opnames uit de periode 1991-1994 bevat.

Het werkt op 'Bygones' wordt gepresenteerd in omgekeerd chronologische volgorde, te beginnen met de 'Longing For Scarlet Days' EP en eindigend met de 'Heaven's Dark Recollections' demo uit 1991. Gedurende deze drie jaren ontwikkelde de vroege, primitieve black/ death metal van Beyond Dawn zich tot iets dat veel meer onconventioneel was. Hoewel dit werk duidelijk zeer zwaar beïnvloed was door 'Into the Pandemonium' van Celtic Frost, klonk het erg origineel voor die tijd. Het mag voor zich spreken dat productie en instrumentbeheersing op deze oude opnames niet meer echt voldoen aan de maatstaven die vandaag de dag gehanteerd worden, en vooral de allereerste opnames zijn zodanig ruw dat het nu en dan nogal een uitdaging is om ernaar te luisteren. Hoewel die opnames, en dan vooral de nooit uitgebrachte rehearsal track 'Glass Desert', voornamelijk historische waarde zullen hebben en daarmee vooral voor de verzamelaar van waarde zijn, valt op dat het recentere materiaal de tand des tijds helemaal niet zo slecht heeft doorstaan. Vooral de nummers van 'Longing For Scarlet Days' klinken nog steeds fris en eigenzinnig. Dit zijn dan ook de eerste opnames die laten doorschemeren in welke richting Beyond Dawn zich later zou ontwikkelen. In het licht van hoe ontzettend ver Beyond Dawn zich heeft ontwikkeld ten opzichte van deze embryonale vorm, kan 'Bygones' niet aangeraden worden als startpunt voor mensen die deze band graag willen leren kennen. Zij die juist geïnteresseerd zijn hoe Beyond Dawn door de jaren heen is geëvolueerd, zouden echter zeer blij kunnen worden met deze release.