Thundra - Ignored By Fear

Thundra - Ignored By Fear

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Toen ik in 2000 vernam dat Thundra het nieuwe project was van ex-Einherjer lid Stein Sund (bas) en ex-Enslaved lid Harald (drums) en er gewag gemaakt werd van Viking black metal heb ik me meteen hun debuut 'Blood Of Your Soul' aangeschaft. Daar had ik geen spijt van, want het was een tof album. Daarna moesten we geduld oefenen tot 2006. Toen kwam 'Worshipped By Chaos' uit: nog beter dan het debuut! De innovatieve stijl van de band - geworteld in black metal, maar cleane zangpartijen en vernuftige breaks deden me denken aan bands als Arcturus en Borknagar - was meer uitgediept en de productie een stuk beter. We bevonden ons in het gebied van moderne post black metal, hard maar niet gespeend van allerlei andere elementen.

Helaas heeft de band in haar bestaan al veel tegenslagen moeten verwerken. Het bankroet van Black Lotus Records was een onvoorzien fiasco en zo kon Thundra alweer niet de vruchten plukken van het maken van een uitstekend album. Men hield zich dan maar bezig met wat toeren en concerten geven. Tot hiertoe was Thundra altijd samen gebleven in dezelfde bezetting, maar in 2008 kondigde gitarist Thor Erik Helgesen zijn vertrek aan. Hij is niet vervangen, Thundra opereert nu als vijftal met slechts n gitarist. Dit doet helemaal geen afbreuk aan de kwaliteit van het - soms erg melodieuze - gitaarspel. Verder is gelukkig alles bij het oude gebleven en kunnen we alweer genieten van goedgestructureerde composities met veel diepgang en afwisseling.

Het is logisch dat Thundra nu eerst een poos de kat uit de boom heeft gekeken vooraleer een nieuwe verbintenis met een platenfirma aan te gaan. Begin 2009 - na een langdurige samenwerking en vriendschap met het Karmoygeddon Metal festival in Noorwegen - gingen ze eindelijk in zee met Einheit Produktionen. De nummers op 'Ignored By Fear' zijn allemaal vrij lang. Het album begint zelfs met het negen minuten durende 'Inner Struggle', maar daarin komen alle kwaliteiten van Thundra al tot ontplooiing. Steven Grindhaug blijft een veelzijdige zanger die de heftige stukken invult met ruige grunts/screams, maar de kalmere passages siert met zijn lichtjes plechtstatig aandoende cleane stem. De toetsen op de achtergrond zorgen voor een simfonische onderlaag. Elk nummer heeft breaks met plots tokkelende gitaren en meestal volgt er ook een knappe gitaarsolo. Het gitaarwerk varieert van dromerig Pink Floydiaans (luister naar de uitdijende klanken in 'Storm Within') tot vurige klassieke metal solo's ('Formed By Power'). Toch etaleren de songs ook een grimmige heftigheid. Het begin van 'Storm Within' of 'Suffocation' kan men zondermeer snelheidsduiveltjes noemen. De nummers blijven verrassen met onverwachte wendingen. Wat is dit fantastisch! In eerste instantie vraagt 'Ignored By Fear' enige inspanning van de luisteraar, maar eens de herkenningsfactor begint mee te spelen, val je gewoon voor het kunne van Thundra. Ze zijn terug en ze kunnen het nog steeds!