Evergreen Terrace - Almost Home

Evergreen Terrace - Almost Home

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Het geluid van het huidige Evergreen Terrace is al tijden niet meer te vergelijken met dat van de band uit de beginjaren. Vooral de laatste jaren heeft het vijftal uit Jacksonville veel aan zijn hardcore invloeden ingeleverd en is het geluid van bijvoorbeeld een 'Burned Alive By Time'(2002) niet meer te herkennen. De band komt tegenwoordig het beste tot zijn recht als het hardcore, metal en punk rock verweeft tot een geheel van melodie en agressie. En dat is dan ook precies wat je aantreft op het nieuwe album 'Almost Home'.

Het album is een stroom van agressie die op momenten afglijdt naar pakkende melodieën en besmettelijke refreinen. De band dendert heen en weer tussen snellere, intensere tracks als 'God Rocky, Is This Your Face?', 'The Letdown' en 'Mario Speedwagon' (een track die het dichtst het vroege werk van ET benadert) en pakkendere nummers als 'We're Always Losing Blood' en 'Hopellessly Hopeless'. Daar waar op eerdere albums tracks soms wat onaf klonken is er nu meer aandacht aan de composities besteed. De zang houdt het midden van hardcore gebulder en typische zuivere emo-achtige lijntjes; iets dat binnen de scène goed gepruimd wordt maar dat veel de metal puristen de schrik op het lijf jaagt en doet wegjagen. Al is de kans groot dat die sowieso al geen greep doen naar dit moderne geweld.

Noem het melodieuze hardcore, metalcore met dikke lagen melodie of hoe je wilt… 'Almost Home' is een lekkere CD die de liefhebbers van een combinatie van brute maar toch ook pakkende tracks zeker zal aanspreken.