Epica - Design Your Universe

Epica - Design Your Universe

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Evil Dr. Smith : A metal wedding between Therion and Andrew Lloyd Webber.
Ik ben geen specifieke gothic metal liefhebber. Sterker nog, als het genre weer eens het mikpunt is van beledigingen en stigmatiseringen ben ik eerder geneigd aan de kant te staan van de bashers dan van de verdedigers. Niets leukers dan leedvermaak tenslotte. Zeker bij genres die zichzelf verzuipen in clichés en potsierlijke kitsch. Toch heb ik Epica altijd een erg goede band gevonden. Dit nieuwe album 'Design Your Universe' vind ik zelfs geweldig. Spelen ze dan geen gothic metal zoals ze zelf graag beweren, of zijn zij het bewijs dat in elk genre, hoe uitgekauwd of oninteressant de stijl voor een buitenstaander mag zijn, er altijd iemand 'de beste' moet zijn die het bestaansrecht van een schijnbaar uitgehold genre in stand houdt? Ach, dat gelul over gothic metal in een Epica artikel moet nu maar eens écht afgelopen zijn, verdomme! Niet voor niets bestaat sinds het aantrekken van gitarist Isaac Delahaye de band nu voor een derde uit voormalige God Dethroned leden. Luisterende naar de death-thrash riffs (!), blastbeats (!!) en zelfs gitaarsolo's (!!!) op dit nieuwe Epica-epistel is er maar een ding dat recht overeind blijft: Epica is fucking metal!

Vorige maand besteedden we in de luistersessie van 'Design Your Universe' al geruime aandacht aan het album, en aangezien mijn eerste indruk na de tiende draaibeurt alleen maar is verstevigd en ik bar weinig trek heb om mezelf te herhalen, moet je dat artikel maar lezen hoe de nummers in elkaar steken. Hierdoor kan ik volstaan met te melden dat Epica zichzelf weer heeft overtroffen, zowel in compositorisch vernuft als overdonderende bombast. Simone zingt de sterren van de hemel en Mark rochelt de duivels van de hel, opvallend gelijkend aan Sharon den Adel en George Oosthoek (ex-Orphanage) al friemelend in het vagevuur.

'Design Your Universe' is een symfonische, power, thrash, dark en musical metal-o-rama, waarin ze met het dik dertien minuten durende 'Kingdom Of Heaven' hun absolute magnum opus hebben geleverd. Zou het toevallig zijn dat het nummer exact net zo lang duurt als die andere metalmarathonklassieker, Maidens 'Rime Of The Ancient Mariner'? Edoch, machtig intimiderende epossen als 'Resign To Surrender', 'Martyr Of The Free World' en het titelnummer doen er slechts in tijdsduur voor onder. Natuurlijk is niet elk nummer een instant klassieker (zoals het wat anonieme 'Deconstruct' en het mooie, maar niet opzienbarende 'Burn To A Cinder'), maar zelfs de onvermijdelijke musicalachtige ballades, normaliter mijn skip-nummers, te weten de schitterend gezongen 'Tides Of Time' (opgedragen aan de onlangs overleden oma van Mark) en het met Tony Kakko (Sonata Arctica) gezongen duet 'White Waters' blijken uiterst sfeervolle groeiertjes. Dus wil je meer metal, ballads, variatie, agressie, gitaarsolo's, bombast, grunts, koorwerk, kortom: meer van alles? 'Design Your Universe' biedt het. Niet alleen meer, niet zelden ook beter. Ik laat het beledigen deze keer wel over aan anderen, want hier past alleen gepaste bewondering.