Corvus Corax - Live In Berlin

Corvus Corax - Live In Berlin

Label : | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Evil Dr. Smith : Allemachtig, wat hadden die folkloristische middeleeuwsfetisjisten van Corvas Corax enorm uitgepakt op 'Cantus Buranus - Live In Berlin 2006'! Een trojka-koets met paardenspan (of was het Ben Hur?), een monnikenkoor, een gezelschap achtergrondzangeressen die uit de sprookjes van duizend-en-een-nacht leken te zijn gelopen, een compleet orkest met dirigent en dat alles op een fantastische buitenlocatie. Het leek wel of ik goddomme naar een kitschspektakelshow van André Rieu stond te kijken! De uitbundig uitgedoste rare kwibussen leveren na de 'Cantus Buranus - Live In Berlin 2006' nu een tweede live DVD opgenomen in Berlijn. Overkill? Aangezien die eerdere DVD een registratie was van hun interpretatie van de middeleeuwse gedichten van de Carmina Burana (dus geen muzikale relatie met Carl Orff) en deze nieuwe 'Live In Berlin' (opgenomen op 22 en 23 december 2008) een dwarsdoorsnede is van hun twintigjarig bestaan is er qua repertoire geen overlapping. Stilistisch is het wel hetzelfde - feestelijke folkore met een voor goths en metalheads aantrekkelijk stevige, soms duistere vibe - maar vooral het visuele spektakel is nu veel minder extravagant. Alle poeha, poespas en overtollige gastmusici zijn afwezig, al staan er dan evenzogoed nog acht mannen op het podium. Dat podium is gelegen in de uiterst sfeervolle Passionskirche, die door het overvloedige en soms behoorlijk uit de kluiten gewassen bizarre instrumentarium alsnog behoorlijk volgebouwd is.

Was 'Live In Berlin 2006' qua opzet groot, groter, grotesk, daar moet deze 'Live In Berlin' het vooral van het intieme karakter hebben. Door het haarscherpe beeld, de vele close-ups van de bandleden, het lage podium en de kleine kerkzaal (denk aan een klein Paradiso) lijkt het bijna alsof je naast het publiek in de zaal naar de middeleeuwse doedelzakkenmetal staat te kijken. Het geluid is uitstekend, de bandleden hebben er bar veel zin in, alleen is het publiek wat stugger en stijver dan de opzwepende deuntjes verdienen. Maar ja, het publiek moet staan tussen de kerkbanken en dat danst natuurlijk wat lastig. Verder klappen en joelen ze de volle twee uur wel leuk mee. Twee uur is lang, zeker aangezien de melodietjes op een gegeven moment wel erg op elkaar beginnen te lijken (de mystieke sfeer van hun CD's blijft live achterwege, ten faveure van melodietjes met een hoog "party” gehalte) en de doedelzakken, rare toetertjes, pauken, schalmeien en alle andere nog veel merkwaardigere instrumenten je de strot dreigt uit te komen. Gelukkig zorgt de gezellige live sfeer en professionele, maar humoristische voordracht van de heren dat dit niet gebeurt. Halverwege het concert blijken ze toch dat monnikenkoor stiekem de kerk naar binnen te hebben gesjoemeld, welke verdekt staat opgesteld op de eerste balkonring. Hun aandeel blijft echter beperkt.

Als extraatje een opname uit 1993 (een ingekorte versie van de documentaire 'Mittelalter Jezt') met daarin live beelden van een klein opgezet middeleeuws folkfestivalletje, waarin de aandoenlijke, maar zeker boeiende begindagen van Corvus Corax worden belicht en zelfs de ouders van een bandlid aan het woord komen. Jammer genoeg geen ondertiteling - mijn Duits is nogal roestig - maar hun sfeervolle middeleeuwse klanken blijken in vijftien jaar nauwelijks veranderd. Alleen is de aankleding nogal rigoureus gewijzigd en het instrumentenbudget vertienvoudigd.

Deze uitgave is in een luxe digipack verschenen met naast de DVD ook het geluid verspreid over twee CD's. Heb je geen behoefte om naar die lelijke snoeshanen te kijken, dan is er ook de mogelijkheid om alleen de dubbel CD te kopen.