Deus Ex Machina - I, Human

Deus Ex Machina - I, Human

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: het tekstuele concept van 'I, Human' is minstens zo interessant als de naam van de band. Die laatste refereert overigens naar een oud toneel concept, waarbij het verhaal aan alle kanten vast lijkt te lopen en er ineens, uit het niets, god naar beneden daalt om alles op te lossen. De letterlijke vertaling is "God Uit De Machine”, wat dan weer mooi aansluit bij het concept van dit zelf gefinancierde album, dat mede gebaseerd is op het boek 'I, Robot' en op de film 'The 6th Day'. We volgen hier het verhaal van een naamloos karakter, dat leeft in een wereld van klonen, totdat het er op een dag achter komt zelf ook een kloon te zijn, zonder verlangens, zonder doel en zonder eigen identiteit. Mooi kut natuurlijk, om maar eens in literaire terminologie te blijven. Of ligt dat aan de literatuur die ik de laatste tijd tot me neem? Zou kunnen.

Als de muziek nou ook zo boeiend is, dan zitten we geramd. Enige originaliteit kan Deus Ex Machina niet ontzegd worden. Ze spelen een soort death metal dat is geënt op melodieuze thrash en ouderwetse heavy metal en ze zoeken daarmee vaak naar de mysterieuze kant die metal kan hebben. Helaas is het mede door de weinig bijzondere vocalen dat het allemaal net niet uit de verf komt. Ik mis de pure passie en overgave die je als death metal zanger moet hebben om er iets bijzonders aan mee te geven. Ze kunnen wel een deus ex machina gebruiken om ze te redden. Waarom klinken als alle anderen, als alle anderen dat al gedaan hebben, toch? Maar toch, er gebeurt wel wat, zeker gitaartechnisch, maar net niet genoeg om heel erg enthousiast van te worden. De band komt overigens uit Zuid Singapore, dus verwar ze niet met al die andere bands met dezelfde naam.