Children Of Bodom - Skeletons In The Closet

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Nee, het is geen hommage aan de band waar Children Of Bodom op het moment mee tourt (Skeletonwitch), het is een hommage aan wat vroeger cool was. En het draagt de welluidende metal-titel 'Skeletons In The Closet', wat zoveel betekent als "onverwachte, tegenvallende ontdekking met negatieve gevolgen voor een bepaald persoon bij ontdekking. Sommige nummers zijn geen hommage aan wat cool is, maar die leken ze dan weer grappig om te doen. Voor de kenners is het geen geheim, Children Of Bodom heeft op speciale edities van hun albums altijd wel een paar leuke covers gehad. In mijn beleving was 'Don't Stop At The Top', van Scorpions of 'Hellion' van W.A.S.P. n van de eerste daarvan, maar vele volgden. De n nog bizarder dan de andere, met als twijfelachtig toppunt 'Oops I Did It Again', van de poplegende Britney Spears, die in die tijd menig parthenofiele neiging heeft uitgelokt en dus kennelijk ook op Laiho en kornuiten enige aantrekkingskracht genoot.

Is 'Skeletons In The Closet' dan ook zo'n lijk in de kast, als het spreekwoordelijk zou moeten zijn? De meeste liedjes die er op staan, had je in speciale edities al een keer kunnen hebben, maar toch is het een leuke verzameling, waar de stevige muzikale basis nog maar weer eens onderstreept wordt. Want wat kunnen die lui spelen. Maar toch, er zijn uitzonderingen te over, maar gemiddeld genomen zijn covers zelden beter dan het origineel. Maar even los van het feit dat ze hun uiterste best doen er toch redelijk geloofwaardige metal liedjes van te maken, is dit toch duidelijk voor de lol gespeeld allemaal. Children Of Bodom schijnt overigens met grote regelmaat verzoeken van fans te ontvangen van liedjes die ze graag door de Finse band gespeeld zouden hebben. Zal ik een duit in het zakje doen? Ach, wat kan mij het schelen, van mij mogen ze best 'Bat Out Of Hell' (Meatloaf) of 'At War With Satan' (Venom) doen, maar dan beiden wel in zijn geheel, graag. En als je voor 21 september jouw suggestie had gegeven, dan had je prachtige prijzen kunnen winnen, waaronder een ESP gitaar, model Laiho. Te laat? Jammer joh! Als die-hard Children Of Bodom fan hoor je dit erbij te hebben in je collectie. Misschien verzacht dat het verlies van de competitie nog een beetje. En anders moet je maar denken: "het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak. Dat geldt niet voor de albums van Children Of Bodom.

In de interview sectie van dit issue licht bassist Henkka T. "Blacksmith" Seppl de keuze van de covers toe.