Immortal - All Shall Fall

Immortal - All Shall Fall

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Eindelijk, daar is hij dan: het nieuwe album 'All Shall Fall' van het Noorse Immortal, het eerste album nadat de band na een stop van enkele jaren opnieuw leven werd ingeblazen (tja, je heet Immortal of je heet het niet). Vooraf werd, op Scream Magazine na, geen enkele promo rondgestuurd en dus waren de speculaties niet van de lucht. Tijdens ons interview deze zomer met Demonaz (officieel geen lid van de line-up, maar officieus samen met Abbath het hart van de band) gaf hij aan dat 'All Shall Fall' een album zou worden zonder vernieuwing, maar een combinatie van alle albums welke Immortal heeft gemaakt maar dan beter uitgewerkt: eigenlijk heeft de goede man grotendeels gelijk! Vooraf verwachte ik eigenlijk een veilig, weinig verrassend maar degelijk album dat typisch Immortal was: misschien moet ik het eens proberen als professioneel koffiedik-kijker, want ik had gelijk.

Veilig is misschien n omschrijving, maar de band heeft kosten noch moeite gespaard om het materiaal zo goed mogelijk op schijf te zetten: zo heeft men de plaat opgenomen in zowel de beroemde Grieghallen in Bergen en de Abyss studio van Peter Tgtren. Toch is er geen overgeproduceerde plaat uit voortgekomen, maar een plaat met een supergeluid dat toch ook het karakter van Immortal's muziek goed ondersteunt: de Motrhead van de Noorse black metal met een scheut thrash even groot als Abbath's gevoel voor ironische humor. Over het algemeen is het album een voortzetting van 'Sons Of Northern Darkness', met elementen die doen denken aan 'Pure Holocaust' en 'At The Heart Of Winter', en wellicht het tussenproject "I, maar dan zonder superkrakers als 'Unsilent Storms in the North Abyss' of 'Withstand the Fall of Time', al zijn favoriete nummers natuurlijk altijd subjectief en een kwestie van persoonlijke smaak.

En wat kunnen we deze keer van het Motrhead van de black metal verwachten? Stuk voor het stuk krachtige stuwende nummers, of het nu om het openende titelnummer gaat (snel met epische gitaarloopjes), het swingende 'The Rise Of Darkness', het snelle en krachtige 'Hordes To War', het epische 'Norden On Fire' of 'The Arctic Swarm' (inclusief solo) tot en met het afsluitende epische 'Unearthly Kingdom': alles is 100% onmiskenbaar (de band is niet satanistisch, dus geen volle 666%) Immortal en niets anders.

Het album komt uit in niet minder dan vijf verschillende versies, waaronder een vinyllen exemplaar en een limited edition box welke alleen via het label te bestellen is, inclusief vinyllen singles, een patch en net nog niet inclusief Abbath schminkdoos. Critici zullen beweren dat Immortal gaat voor de commercile aanpak en voor veiligheid, fans zullen zeggen dat de band precies dat brengt wat de fans verwachten en tenminste moeite doet om er een schitterend stukje artwork bij te doen: laat ik nou behalve criticus een groot Immortal-fan zijn, en dus ben ik toch enorm tevreden over het album! Immortal is terug van weggeweest, en dat kan je op twee manieren opvatten..