Arch Enemy - The Root Of All Evil

Arch Enemy - The Root Of All Evil

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het is een prijzig jaar voor de verstokte Arch Enemy fan. In februari van dit jaar gooide Century Media een 'Manifesto Of Arch Enemy (Best Of)' op de markt. Vervolgens werden vrolijk 'Stigmata' en 'Burning Bridges' opnieuw uitgebracht - met wat nauwelijks noemenswaardig bonusmateriaal - en nu doen we het geheel met 'The Root Of All Evil' - een CD met daarop twaalf nummers van de eerste drie albums - nog eens dunnetjes over? Goed, het hele handeltje mag dan weliswaar opnieuw ingespeeld zijn en mevrouw Gossow mag deze keer de vocalen hebben gedaan maar is het de extra centjes wel waard?

Als je 'The Root Of All Evil' de eerste keer beluistert, zou je denken dat als eerste het verschil tussen Liiva en Gossow op zal vallen, maar dat is zeker niet het geval. Natuurlijk is het verschil hoorbaar, maar Angela doet de tracks uit de begindagen van de band alle eer aan. Nee, het grote verschil ligt ergens anders. Andy Sneap deed de mix en de mastering en heeft er onder meer voor gezorgd dat de krakers van weleer fris en helder klinken. En laat dat nou net het struikelblok voor de liefhebbers kunnen zijn. Technisch is het allemaal weer smetteloos uitgevoerd, sluit het geluid perfect aan bij het hedendaagse Arch Enemy en is er helemaal niets mee, ware het niet dat op de originele releases de nummers simpelweg een stuk vuiler en feller voor de dag komen. Noem het gerust een kwestie van smaak maar wel iets om bij stil te staan als je dit werkje wilt aanschaffen. Dat de gekozen nummers van 'Black Earth' (1986), 'Stigmata' (1998) en 'Burning Bridges' (1999), ook jaren na dat ze geschreven zijn, met kop en schouders boven de middelmaat uitsteken, behoeft geen betoog.

Hoewel je je vraagtekens kan stellen bij deze release, zal ik deze heruitgave toch maar positief bekijken: dat dit 'The Root Of All Evil' een aanmoediging voor de (jongere) fans mag zijn om zich te verdiepen in (en tot aanschaf over te gaan van) van de eerste albums en dat het mag leiden tot het verschijnen van veel van deze nummers op de nieuwe set list van Arch Enemy!

Tracklist:
1. The Root Of All Evil (intro)
2. Beast Of Man