Revocation - Existence Is Futile

Revocation - Existence Is Futile

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Als fanatieke metal head weet u natuurlijk je vrijwel dagelijks een nieuw band ontdenkt, die je helemaal wegblaast. Deze maand leerde ik onder andere Revocation kennen, die mijn lelijke smoel deed grijnzen met hun extreme metal.

Deze band heeft met 'Summon The Spawn' EP en 'Empire Of The Obscene' al twee releases op hun naam staan. Na het horen van deze tweede langspeler kan ik u wel vertellen dat ik binnenkort zeker op zoek ga naar de vorige twee releases. Dit trio uit Boston speelt een extreme vorm van metal die je niet zomaar in een hokje kunt plaatsen. Het hoofdingrediƫnt is death metal, zowel de Europese als de Amerikaanse variant. Maar de band combineert dat met zowel old-school als moderne thrash en voegt daar ook traditionele heavy metal loopjes en melodieƫn aan toe. Daar blijft het echter niet bij, want hier en daar hoor je ook psychedelische jaren zeventig invloeden en hier en daar ook een jazzy deuntje voorbij komen. U kon natuurlijk al raden dat de muziek ontzettend technisch in elkaar zit.

Het knappe is dat men al de bovengenoemde stijlen tot een solide geheel heeft laten samensmelten en eigen geluid te ontwikkelen. Bovendien laat men de verschillende stijlen en invloeden niet ten koste gaan van de agressie en intensheid. De plaat heeft daarnaast een krachtige productie gekregen, waarbij rekening is gehouden met de eigenzinnige karakter van de muziek. Zo komen de kleine details - die een belangrijke rol spelen - duidelijk naar voren, zonder het totaalplaatje uit het oog te verliezen. Dit is dan ook typisch zo een album die meerdere luisterbeurten nodig heeft. En als je van een lekker extreme, afwisselende en technische metal houdt gun je de plaat de nodige tijd. Ik raad u dan ook aan om dat te doen.