HolyHell - HolyHell

HolyHell - HolyHell

Label : Magic Circle Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Amerikaanse HolyHell maakte haar entree in 2005. Met de betrokkenheid van gitarist Jo Stump en ex-Manowar houthakker Rhino op drums, had men van tevoren al veel stof doen opwaaien onder vooral Manowar fans. Op Earthshaker festival van hetzelfde jaar speelde men ook nog eens voor de eerste keer 'Phantom Of The Opera', waarbij zangeres Maria Breon vocaal werd bijgestaan door Manowar zanger Eric Adams als de "Phantom”. Later ging men uitgebreid op toer met Manowar en Rhapsody Of Fire en werd de band steeds bekender onder de fans. In tussentijd bracht men alleen in 2007 de EP 'Apocalypse' uit, maar een langspeler bleef uit.

In de afgelopen zomer was het dan zover; het titelloze debuut van HolyHell zag het eindelijk levenslicht. Uiteraard heb ik de band meerdere malen aan het werk gezien en was al aardig op de hoogte van de nieuwe songs. Toch was ik heel erg benieuwd naar de studioversie van de tracks die ik al had gehoord, en natuurlijk de nieuwe songs die de band nog niet live had gespeeld. En goddomme nog aan toe, zelfs ik had niet verwacht dat de band met zo een goed album zou aankomen. Alles klopt aan deze plaat! Al vanaf de het openingsnummer 'Wings Of Light' zit ik op het puntje van mijn stoel. De krachtige riffs van Jo Stump hebben je meteen vast bij de strot en samen de spannende keyboardpartijen en de bovennatuurlijke drumkunsten van Rhino neemt de band je voor 72 minuten naar een reis door hun wereld. Uiteraard is de engelenzang van Maria Breon leidend in de muziek van HolyHell en eerlijk gezegd was ik het meest verbaasd over haar zangprestatie. Deze dame is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de beste metalzangeressen van deze tijd. Het is inmiddels bekend dat ik over het algemeen weinig moet hebben van vrouwenzang, maar net zoals bij Doro ben ik inmiddels verkocht aan deze dame's stem. Haar stem heeft dezelfde kracht, impact en mysterie als bijvoorbeeld Kate Bush en Sarah Brightman en af en toe moet ook denken aan ons eigen Sharon den Adel.

De dertien songs op 'HolyHell' zitten stuk voor stuk goed in elkaar, bevatten veel afwisseling en ondanks zijn lange speelduur, verveelt het album niet. De productie van Joey DeMaio staat bovendien als een huis en kan de plaat zelfs na een aantal luisterbeurten niet kapot. Deze plaat zal de band dan ook een paar grote stappen verder helpen in hun carrière en hopelijk komen ze snel van "slechts het voorprogramma van Manowar” imago af. Bovendien hebben zij dankzij de duistere keyboardpartijen en vrouwenzang het voordeel dat ze zowel traditionele fans als fans vanuit het gothic metalhoek kunnen aanspreken. Absoluut een van de betere releases van 2009.