Skitliv - Skandinavisk Misantropi

Skitliv - Skandinavisk Misantropi

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black/pagan metal

Martin : Nou, nog even voor iedereen die de afgelopen jaren ofwel in een grot of op een onbewoond eiland gewoond heeft: Skitliv is de nieuwe band van voormalig Mayhem zanger Maniac, die voor de gelegenheid zijn krachten heeft gebundeld met onder andere Niklas Kvarforth van Shining. Nu we dat duidelijk hebben, kunnen we het eens gaan hebben over het persoonlijke deel van deze review, want dat is, althans als je het mij vraagt, een stuk interessanter.

Het langverwachte debuut van Skitliv, genaamd 'Skandinvisk Misantropi' kon op geen beter moment bij mij op de deurmat vallen. Gedurende een van de meest achterlijke weken die ik mij voor kon stellen, gedurende welke ik heen en weer stuiterde tussen veel te lange dagen op mijn werk en avonden vol met concert na concert, met hier en daar ook nog eens een interviewtje ertussendoor, fungeerde dit album als de soundtrack van mijn langzaam afbrokkelende gemoedstoestand tijdens nachtelijke ritten naar huis. Toegegeven, ik ben erg blij met mijn werk en ik voel mij ook bevoorrecht dat ik mijn leven zo kan leiden als ik dat doe. Verrek, ik heb zelfs een erg aardige auto! Toch kan slaapgebrek behoorlijk slopend zijn, en is het niet juist op dat soort momenten dat een album als 'Skandinavisk Misantropi' je net dat ene zetje kan geven dat je nodig hebt om voorover te tuimelen in botweg bizarre gemoedstoestanden?

Verwacht echter niet meteen uit je schoenen te worden geblazen, want dit album heeft wel even tijd nodig om op gang te komen. Alleen al het vijf minuten durende intro duurt bijna ondraaglijk lang (en draagt daarmee alleen maar bij aan het drama) en voor de eerste twee nummers heb je toch wel meerdere luisterbeurten nodig voor het er echt in knalt. Over er in knallen gesproken: het wordt allemaal een flink stuk helderder vanaf de titelsong. Dit nummer begint met een gesproken stuk dat tamelijk veel lijkt op wat Maniac ook al deed op Mayhem's 'Grand Declaration of War' maar de pure wrevel in zijn vocalen laat wel even zien dat de zanger in de blackened doom van Skitliv een veel geschikter platform voor zijn explosieve scala aan emoties heeft gevonden. Waar juist de latere dagen van Maniac in Mayhem (Chimera) niet altijd even overtuigend waren, demonstreert hij hier zijn nieuwgevonden wrok en zijn vuildoordrenkte visioenen van een nu al onafwendbaar afsterven van de realiteit.

Een cynicus zou Skitliv ervan kunnen beschuldigen gebruik te maken van een slim marketing-concept. Men wordt immers aangevoerd door twee van de meest roemruchte figuren uit de black metal scene. Bovendien wordt er een flink blik gastmuzikanten opengetrokken, waaronder Gaahl (behoeft geen introductie), Attila (behoeft nog veel minder een introductie) en David Tibet van Current 93, die met zijn spookachtige vocale bijdrage aan 'Towards the Shores of Loss' het album naar een nog hoger plan tilt. Geen zorgen echter: 'Skandinavisk Misantropi' is meer dan waardig en kan zich meten aan, of overtreft, alles wat Maniac en Kvarforth tot nu toe hebben voorgebracht. Tegelijkertijd is deze release echter ook nogal een instinker, want de mengelmoes van tamelijk klassiek klinkende doomriffs, ijzingwekkende feedback en onorthodoxe gitaareffecten in combinatie met het kwaadaardige gebroed van black metal is niet meteen het eerste wat je zou verwachten gezien de achtergrond van alle betrokken partijen. Voor eenieder die op zoek is naar snelle, razende black metal valt er afgezien van 'Densetsu' namelijk weinig te beleven op dit album. Dat maakt 'Skandinavisk Misantropi' er echter zeker niet minder intens op!

De groten der aarde kunnen diep vallen, om vervolgens tot ongekende hoogte te stijgen… Gedurende een stevige zeventig minuten betovert 'Skandinavisk Misantropi'. Deze plaat dwingt gewoon respect af; eist het zelfs op. De cd is niet zonder tekortkomingen, want zo had bijvoorbeeld de productie wel een stukje krachtiger gemogen, maar verdomme, vergeet niet dat dit slechts het begin is!