Secrets Of The Moon - Privilegivm

Secrets Of The Moon - Privilegivm

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Neithan : Uit het begeleidende briefje van de platenmaatschappij bij de download van Secret Of The Moon's nieuwe album 'Privilegivm': 'Privilegivm' is geen vervolgalbum: het is geen opvolger, noch op 'Antithesis', noch op 'Carved In Stigmata Wounds', noch op 'Stronghold Of The Inviolables'. De line-up is ook veranderd... A.D. en Daevas zijn weg, en de kern van S.G. (gitaar en zang) en Thelemnar (drums) is aangevuld met bassiste LSK. Anders gezegd, deze plaat is eigenlijk niet te vergelijken met voorgangers, en daar kan ik het alleen maar eens zijn. Wel kan ik op voorhand zeggen dat de plaat uitstekend aansluit bij de stemmige, epische shows die ik de laatste tijd van de band zag.

De hoes toont een aangeknaagde appel, het symbool van zonde. Dat zal voor vele puristen onder de black metal fans een teken aan de wand zijn, want je kan je afvragen of deze plaat nog wel als black metal betiteld kan worden. De plaat is echter wel super stemmingsvol, en gezien het progressieve karakter van de plaat is het een aanrader voor mensen die grensverleggende albums als 'Vertebrae' ook interessant vinden. Na het intro en titelnummer met stemmige koorzang (passend bij het duistere live-karakter van de band) opent de plaat met 'Sulphur', waarin de thrashinvloeden duidelijk aantoonbaar zijn in de gitaarriffs. Maar ja, hoeveel muzikanten zijn wel geen muzikant geworden door de eerste drie Metallica-albums? Die roots verlies je nu eenmaal niet...

De sfeer is echter niet zo agressief als bij thrash, maar beklemmend als het maar kan, ook door het gebruik van extra stemmen en het toepassen van acoustische breaks. Hetzelfde recept geldt in principe voor 'Black Halo', waarvan met name het eerste gedeelte thrash is en het tweede gedeelte beklemmend. De nummers zijn stikgevarieerd en toch passend bij elkaar, maar zoiets mag je eigenlijk ook wel eisen van een gerenommeerde band als Secrets Of The Moon, zeker als het allemaal lange nummers zijn: wat dat betreft spant het uit drie gedeelten bestaande 'Harvest' de kroon met een speelduur van ruim dertien minuten.

'I Maldoror' is een schitterend werkje dat de duistere stemming weet te compenseren aan een catchy riff, en als je zoiets kan schrijven dan mag je jezelf artiest noemen. Na dit aanstekelijke nummer voelt het reeds genoemde 'Harvest' een stuk ingetogener aan, maar de sfeer van dit album blijft fier overeind, zeker wanneer het nummer na een minuut of zes opeens een stuk intensiever en heavier wordt, waarna het weer mooi ingetogen afsluit, als de getijden van de zee. Hierna krijgen we nog twee van die prachtige donkere nummers waarin Secrets Of The Moon laat horen dat niet alleen doombands in de langzame passages zeer beïndrukwekkend kunnen zijn, het korte instrumentale 'Descent' en als prachtige, dromerige afsluiter 'Shepherd', wat wellicht het meest rustige en ingetogen stuk van de plaat is. Een plaat die zich kenmerkt door een transparante, helder mix waarin alle instrumenten optimaal naar voren komen en waarin de volgorde van de nummers gewoon niet beter had gekunnen.

De plaat heeft absoluut een rode draad, maar de nummers hebben in dit kader wel elk hun eigen karakter, en ergens heb ik het gevoel dat een album als 'Master Of Puppets' uit wellicht de muzikale jeugd van de band een onbewuste inspiratiebron is geweest. 'Privilegivm' is een schitterende duistere trip geworden waarmee de band wellicht wat fans van het eerste uur verliest, maar zeker ook muziekliefhebbers zal winnen die het labeltje 'black metal' te benauwend vinden. En juist daarom heb ik het album maar geclassificeeerd als 'different metal', omdat we geen kopje voor 'prachtige, stemmingsvolle duistere metal' hebben. Het had van mij wat ietwat duisterder gemogen, maar ach: anders heeft deze band niets om op een volgend album naar toe te werken!

Dit 'Privilegivm' komt uit in drie formaten: de reguliere CD, het vinyllen exemplaar (duh) en een deluxe pack met bonustracks, vinyl en remixen; ik bestel bij mijn platenboer maar de laatste, want hoe meer van dit soort muziek hoe liever.