Scar Symmetry - Dark Matter Dimensions

Scar Symmetry - Dark Matter Dimensions

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het vervangen van een zanger(es) binnen een band lijkt, ongeacht wat de band probeert, te leiden tot gekrakeel onder de fans. Denk maar aan het geneuzel rondom Anette en Tarja of wat te denken van het steen en been geklaag van de Judas Priest fans toen Tim Owens het roer had overgenomen? Een situatie die ook wel eens zou kunnen ontstaan bij Scar Symmetry, waar Christian lvestam inmiddels vertrokken is. Of zijn de nieuwkomers Roberth Karlsson en Lars Palmqvist sterk genoeg om lvestam te doen vergeten?

Het moet gezegd dat beide zangeres goed bij het geluid van Scar Symmetry passen, al is het verschil met lvestam er zeker. Roberth komt dicht in de buurt van de brute grunt van lvestam, maar de vocalen van Lars zijn simpelweg niet zo gevarieerd als die van zijn voorganger. Zijn ietwat power metal-achtige stem komt dan ook niet overal in de nummers even sterk tot zijn recht en vooral de refreinen willen daar wel eens onder te lijden hebben. Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat de nieuwe zangers goed voor de dag komen maar de diepgang, de kracht en variatie, die lvestam wist mee te geven, ontberen.

Hoewel de band zelf aangeeft van het gepolijstere geluid van 'Holographic Universe' weg te willen en op 'Dark Matter Dimensions' een balans heeft gezocht tussen bruutheid en een gladder, toegankelijk geluid, is het zestal daar niet in geslaagd. De nieuwe nummers op het album lijken te zijn verschoven in een iets meer progressieve richting met minder death metal elementen dan het vorige materiaal. Op momenten klinkt de band weliswaar ouderwets furieus en haalt het fraaie herinneringen aan bijvoorbeeld 'Pitch Black Progress' naar boven, maar net zo gemakkelijk wordt een nummer de vergetelheid ingetrokken door de te zoete refreinen en op momenten overheersende zuivere zang. 'Nonhuman Era' is daar een prima voorbeeld van. Gelukkig weet de band - al is het in mindere mate als voorheen - nog steeds ijzersterke nummers in elkaar te steken ('A Parenthesis In Eternity') wat ervoor zorgt dat dit album nog steeds boven het maaiveld uitsteekt, maar het niveau van de eerdere drie releases wordt in het algemeen niet gehaald.

Voor mij persoonlijk heeft de band met het verlies van lvestam (een enorm stuk van) de briljante touch ingeleverd. Neemt niet weg dat de nieuwe zangers goed aansluiten bij het geluid van de band en ook dit album van goed niveau is. Kan jij over de kwaliteit van de eerdere albums heen stappen en krijgt Scar Symmetry, met twee nieuwe zangers, de ruimte zich bij je te bewijzen? Dikke kans dat jij 'Dark Matter Dimensions' dan maar wat graag in de armen sluit.