Savage Messiah - Insurrection Rising

Savage Messiah - Insurrection Rising

Label : Candlelight | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Toen eind 2007 de EP 'Spitting Venom' van Savage Messiah uitkwam was ik niet echt te spreken over deze band. Het gebrek aan originaliteit en eigen inbreng en het feit dat zanger/gitarist Dave Silver en co. stinkend zijn best deed om zowel instrumentaal als vocaal Testament te benaderen, had de band bij mij genekt. Toch bleek men aardig wat succes te krijgen met die EP en het heeft ze zelfs een deal met Candlelight Records opgeleverd. Dit jaar krijgen de heren met hun eerste langspeler 'Insurrection Rising' dus een herkansing.

Zodra men van start gaat met het titelnummer zijn de Testament invloeden weer duidelijk hoorbaar. Toch weet men dit keer wel gelijk mijn aandacht te trekken. De riffs zijn namelijk retestrak, ontzettend pakkend en is het geheel met strakheid en precisie ingespeeld. Bovendien zitten de songs gewoon goed in elkaar. De prachtige productie van Chris Tsangarides (die verantwoordelijk is voor o.a. het legendarische 'Painkiller') laat bovendien geen punt van discussie open en hij heeft de plaat precies het juiste geluid meegegeven.

Als je naar al deze kwaliteitspunten kijkt, vraag je je toch wel af waarom Dave Silver en zijn kompanen alweer zoveel hebben lopen jatten. Bij 'Corruption X' moet ik bijvoorbeeld heel erg denken aan 'Souls Of Black' en komt het middenstuk van 'Silent Empire' rechtstreeks van Ozzy's 'Shot In The Dark'! Naast Testament heeft Silver zich dit keer ook heel erg beroepen op Dave Mustaine en horen we regelmatig gitaarloopjes en zanglijnen van 'Countdown To Extinction' en ' Rust In Peace' voorbij komen, alleen net iets anders gespeeld. Daar waar ik bij de meeste nieuwe thrashers het gevoel krijg dat ze vooral diverse thrashgoden vereren (denk maar aan Merciless Death, Havok of Mantic Ritual), krijg ik bij Savage Messiah het gevoel dat men schaamteloos loopt te jatten en ermee weg denkt te komen.

Kijk, ik heb het altijd gezegd en ik blijf het zeggen, originaliteit boeit me over het algemeen geen ene flikker. Zolang de nummers lekker klinken en impact hebben, zul je mij niet zo snel horen klagen. Maar dit is wel een beetje teveel van het goede. Sorry, maar dit kost wel heel wat puntjes en dat terwijl de band behoorlijk wat in zijn mars heeft. 'Insurrection Rising' is dan ook absoluut geen slecht album, maar wel heel erg "klonerig”.