Root - Zjeveni

Root - Zjeveni

Label : I Hate | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Re-release

Neithan : Nadat het Zweedse I Hate label begin dit jaar al 'het cult-album 'The Book' en 'Hell Symphony' uitbracht, zijn hier de laatste twee releases van het Tsjechische Root, waarvan 'Zjeveni' (wat de revolutie betekent) er eentje is. Net als bij de vorige release zijn de het twee best verschillende albums: dit 'Zjeveni' klinkt veel meer richting black en underground als 'The Temple In The Underworld'. Wellicht komt dit ook doordat de titels op dit 'Zjeveni' in het Tsjechisch zijn, maar dat kan ook een gevoel zijn. 'Zjeveni' was in 1990 het officile volledige debuut van de band, en het zal je dan ook niet verbazen dat dit de primitiefste plaat van alle vier de rereleases is.

Root is een band die in het kielzog van de oervaders Venom en Bathory een nieuwe draai gaf aan de duisterder variant van heavy metal, en wat dat betreft zit de plaat ergens in tussen beheerst gespeelde duistere heavy metal en vroege, rock 'n roll achtige death/black metal. Vooral de nummers 'Pseň pro Satana' en 'Upleni' zijn bekend, en wellicht daarom staat dit laatste nummer er als live bonustrack extra op. Het drumwerk is haast categorisch voor de navolgende derde golf van black metal, waarin bands als Mayhem en Darkthrone (Fenriz is n van de grootste Root-supporters die er bestaat), en het geluid klinkt als de death/thrash bands van die tijd (eind tachtiger, begin negentiger jaren). De re-release bevat enkele extra nummers: Het negende nummer 'Demon' (wat al een stuk meer heavy/ thrash metal klinkt als de andere oorspronkelijke nummers) 'Dogra's Empire' in de versie uit 1993 (wellicht ook bekend van gitarist Igor Hubik's band Solfernus 'Hysteria In Coma' uit 2005) en live-versies van 'Voln o Pomoc' (van de 'War Of Rats' demo uit 1988), het eerder genoemde 'Upleni' en het uit 1990 komende '7 černch jezdců' (destijds een single samen met het nummer '666').

Is het een interessante release? Mwoh, de muziek klinkt anno 2009 vrij gedateerd, maar is vooral cultuurhistorisch (sorry beste lezer als u nu uw beeldscherm volproest) interessant. De invloed op de latere klassiekers van Darkthrone en ook Mayhem is evident, en destijds kreeg de band nooit de waardering die ze achteraf verdienden, zoals meerdere bands uit het toenmalige Oostblok. Voor de black metal fans die willen weten wat Root nu was en die de band alleen van naam en faam kennen, is dit wellicht wel de meest interessante rerelease uit het pakket van vier. Destijds was 'Zjeveni' namelijk inderdaad (muzikaal) een aardige revolutie.