Nastrandir - Prayer To Earth

Nastrandir - Prayer To Earth

Label : Twilight | Archiveer onder black metal

Vera : Ik vond 'Zwischen Horizonten' een allesbehalve sterke debuut cd voor het Noord Germaanse Nastrandir, dat werd voldoende geïllustreerd in mijn bespreking. Nu las ik op hun MySpace dat men het roer omgegooid heeft naar langere, epische songs met meer contrast tussen black metal furie en atmosferische (zij noemen het progressieve) invloeden en dat men tekstueel ook wat dieper graaft. Wel inderdaad, een eerste beluistering van dit tweede werkstuk prikkelt zowaar mijn interesse en op 'Prayer To Earth' blijkt de veelkoppige Viking band vooruitgang geboekt te hebben op alle fronten.

Nastrandir is het levende bewijs dat een band moet groeien en je ze later nog een kans moet geven. Hier is met man en macht aan gewerkt. Ten eerste bestaat de band zelf al uit twee zangers, twee gitaristen, een drummer die ook teksten schrijft, een bassist en een toetsenist (die trouwens weinig opvalt). Bovendien werd 'Prayer To Earth' opgenomen in de Rosenquarz Tonstudio in thuisstad Lübeck en producer Michael Hahn speelt ook nog een gitaarsolo tijdens 'When I'll Die' en doet verdienstelijke cleane lead vocalen in 'Evernight'. Bovendien sleurt men er een heus strijkerkwartet bij in het epische 'Rise Of Runes'. Wat een verschil met de simpele, tamme Viking metal van het debuut!

Aanvankelijk, tijdens het eerste nummer 'Prayer To Earth', is mijn scepticisme nog niet helemaal weg en denk ik: "Tof, maar de productie is niet zo best”, maar het is al een opluchting dat Nastrandir nu wel pagan metal met duidelijke black metal wortels speelt in plaats van Duitse drinkliederen. Er komt trouwens al meteen ook een kalmere passage voorbij met mooie leads en een gesproken stuk. Het schor gezongen, mediumtempo 'When I'll Die' valt weinig op, tenzij het refrein je aanzet tot meezingen. Wat wel opmerkelijk is, is dat men grotendeels kiest voor de Engelse taal. Slechts twee nummers zijn in het Duits. 'Fäuste Aus Stein' is er één van en dat bevalt me best met zijn trage, zinderende riffs en uitwaaierende gitaarsolo. 'Frei' is verderop het tweede nummer in het Duits en dat is een smakelijke brok heidense black metal, met wel een puur klassieke heavy metal gitaarsolo ertussen. 'Bloodred Horizons' vangt slepend aan, barst dan los in woeste black metal en heeft wat cleane zang als echo.

De nummers zijn lang, variërend van zeven tot tien minuten. 'Evernight' is zo'n tien minuten epos en de heldere zang van producer Michael Hahn pakt erg goed uit. De kalme gitaarintro mondt uit in een logge compositie die we zonder blikken of blozen aan doom verwant kunnen noemen. Verrassend en boeiend, want even later barst met los in grunts en snelle black. Om daarna terug te keren naar kalmere wateren met cleane zang en een mooie gitaarsolo. 'Rise Of Runes', de tweede turf van tien minuten, verovert al mijn hart door op Primordiaalse wijze te beginnen met heuse battle ritmes. Flarden tekst zijn in het Deens, grunts en cleane zang wisselt af en het nummer bevat een simfonisch intermezzo dat deze compositie erg interessant maakt. Van een verrassing gesproken! Alleen de cover van Bathory ('Gods Of Thunder Of Wind And Of Rain') haalt het niet bij de magie van het origineel, maar dat is hen vergeven. Dit is trouwens slechts de bonustrack op de eerste editie (digipak).