Monumentum - In Absentia Christi

Monumentum - In Absentia Christi

Label : Displeased Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Pim B. : Displeased Records begint inmiddels ook aardig naam te maken als label dat out of print albums opnieuw het daglicht gunt. Met het debuut van het Italiaanse Monumentum slaan ze wat mij betreft een goede slag.

Toen dit album in 1995 via het inmiddels ter ziele gegane Engelse label Misanthropy Records uitkwam maakt het een enorme indruk. Dat kwam vooral omdat de band door een eerder uitgebrachte split met Rotting Christ enigszins gelieerd werd aan het black metal genre. Wat de band op 'In Absentia Christi' liet horen had echter weinig met black metal meer te maken. Het was meer een mengeling van doom en darkwave. Desalniettemin werd duidelijk dat dit destijds misschien wel tot het beste behoorde wat ooit door een act uit Itali was uitgebracht. De donkere sfeer die werd neergezet is eigenlijk nooit overtroffen, hoewel landgenoten Canaan wel erg dicht in de buurt kwamen.

Monumentum, de band rond Roberto Mammarella (die we ook kennen van Cultus Sanguine en van het label Obscure Plasma wat later tot Avant Garde werd omgedoopt), was echt een grondlegger voor dit genre en vandaag de dag staat 'In Absentia Christi' nog steeds als een huis. En van de hoogtepunten is de naargeestige versie van Visage's 'Fade to Grey'. Als je het origineel niet in de kast hebt staan is dit echt de tijd om toe te slaan. Als je de cd wel al in je bezit hebt is de bonus track wellicht de moeite waard om dit album nogmaals aan te schaffen. Omdat het een re-release is geen punten, maar dit is echt een fantastisch album.