Ministry - The Last Dubber

Ministry - The Last Dubber

Label : 13th Planet Records | Archiveer onder industrial / ebm

Jan-Simon : Het afscheid van Ministry begint intussen Heintje Davidsachtige proporties aan te nemen. Nadat twee jaar geleden het echt allerlaatste album wordt uitgebracht, zeer toepasselijk 'The Last Sucker' geheten, verschijnen vervolgens nog een cover album ('Cover Up'), een live album ('Adios… Putas Madres') en een DVD met dezelfde titel. En op het moment dat je denkt dat het nu echt afgelopen is met Ministry landt 'The Last Dubber' in de brievenbus. Een remix album van het volledige 'Last Sucker' album exclusief de Doors-cover maar met extra remixes van 'Let's Go' en 'The Last Sucker'. Achter de knoppen zat Clayton Worbeck, de mixer / engineer die eerder al albums van Revolting Cocks onder handen nam en Ministry's 'Rio Grande Blood' ombouwde tot 'Rio Grande Dub'.

Wat moet je hier nu mee? Remixes zijn bij uitstek voer voor liefhebbers en dat geldt ook in dit geval. Lang niet iedereen zal de verzameling mixes met bizarre ondertitels als 'The Clock Strikes Thirteen Mix' of 'Extreme Mayan Makeover Mix' kunnen waarderen. In sommige gevallen is het verschil tussen het origineel en de remix ook wel extreem groot. Neem het nummer 'No Glory'. De zogenoemde 'Sandpaper Condom Mix' (wie verzint zulke onzin?) is een compleet ander nummer geworden en dat is niet erg. Het is er zelfs een stuk op vooruit gegaan. De verschillende mixen zorgen toch al voor veel meer afwisseling en daarmee is het grote manco van 'The Last Sucker' verholpen. Dat was in wezen elf keer nagenoeg hetzelfde adrenaline-en-testosteron-overdosis maniakale Ministry tempo. Leuk voor een paar keer en indien voorzien van pakkende samples nog wel uit te houden, maar als geheel dodelijk saai. Nu als remix album is alles wat beter te verwerken, ook al lijkt het niet zo veel meer op de Ministry zoals we die kennen en meer op de elektro-industrial van Revolting Cocks en Front 242.

De boodschap komt nog steeds over en de oplettende luisteraar / lezer vindt nog voldoende woordgrapjes en verwijzingen om hem even bezig te houden. Wat te denken van de releasedatum van dit album (11 september) en de titel. 'Dubber' is bijna hetzelfde als 'Dubya', de bijnaam van George W. Bush - het grote mikpunt van Alain Jourgensen in de afgelopen jaren. De 'Icke Mix' van het titelnummer 'The Last Sucker' verwijst dan weer naar de digipackversie van het originele album waarin een afbeelding van George W. Bush verandert in een hagedis, een regelrechte verwijzing naar een idiote samenzweringstheorie waarin beweert wordt dat de macht op aarde is overgenomen door een stel als mensen vermomde buitenaardse hagedissen. De belangrijkste verkondiger van deze waanzin is ene David Icke.

Het is eigenlijk wel grappig dat als mosterd na de maaltijd dan het beste Ministry album in jaren verschijnt. Toch nog. En dan is het ook nog eens een album waarin meneer Jourgensen de regie voor de verandering niet strak in handen heeft. Wie weet had hij dat vaker moeten doen…