Metalium - Grounded - Chapter Eight

Metalium - Grounded - Chapter Eight

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Metalium is een van die bands die nooit dezelfde plaat twee keer maken, maar toch altijd trouw blijven aan hun roots en erg herkenbaar klinken. Het achtste hoofdstuk 'Grounded' is geen uitzondering. Vanaf de eerste seconde van 'Heavy Metal' - die overigens met de eerste teksten "We're heavy metal, if you don't like it FUCK YOOOU! erg Manowariaans overkomt - is het gelijk duidelijk dat de plaat wederom enorm gaat heersen!

Aan ene kant is 'Grounded' een typisch Metalium album geworden met heerlijke up-tempo heavy metal knallers zoals 'Pay The Fee', 'Falling Into Darkness' en 'Once Loyal'. Uiteraard klonken de voorgaande albums allen afwisselend, maar dit keer heeft men toch - voorzichtig gezegd - zijn meest veelzijdige plaat tot nu toe opgenomen. Luister bijvoorbeeld naar de dreigende mid-tempo 'Pharaoh's Slavery', die de sfeer van het cover artwork ademt. Of wat dacht u van de gevoelige, progressief klinkende 'Borrowed Time', waarbij de naam Queen regelmatig komt opduiken? Het zware gitaargeluid en de groovende riffs van 'Light Of Day' konden daarnaast zo van Zakk Wylde's pols zijn geschud en zo kan ik nog even doorgaan.

De tien nummers of 'Grounded' klinken allemaal net iets anders dan wat we eerder van Metalium hebben gehoord, maar toch blijft de band herkenbaar. Dat heeft natuurlijk ook met het stemgeluid van Henning Basse te maken, die wederom een prachtige prestatie neerzet. Op dit album klinkt hij echter net iets meer schor dan voorheen en dat past goed bij de sfeer van de plaat. Geluidstechnisch is de plaat uiteraard dik in orde, daar waar opperhoofd Lars Ratz de productie wederom in eigen hand heeft genomen. En wie weet nou beter dan hij hoe Metalium moet klinken?

Om het allemaal maar samen te vatten: 'Grounded' is een veelzijdige, maar typische Metalium product geworden die de fans zeker niet zal teleurstellen en is de moeite van het aanschaffen zeker waard.