HORSE The Band - Desperate Living

HORSE The Band - Desperate Living

Label : Vagrant Records | Archiveer onder different metal

Jasper : *bliep* *bliep* Nieuwsflash: HORSE The Band is terug! Maar oh oh, de nieuwe plaat 'Desperate Living' komt uit op het emo-label Vagrant...ze zouden toch niet veranderd zijn in een soort trendy Billy Talents? Niet gevreesd, HORSE The Band is altijd al een bastion van zelf-humor en -relativatie geweest en dus geen neppe krokodillentranen en scheve kapsels voor deze nintendo-core actie helden maar gewoon precies wat je van ze gewend bent.

Oftewel; een strakke plaat volgesmeerd met campy electro bliepjes rechtstreeks uit de duistere jaren negentig toen Super Mario nog echt Super was, en de computer nog mocht klinken als een computer. Was ik al behoorlijk gecharmeerd van het originele geluid van de vorige plaat 'A Natural Death', met 'Desperate Living' hebben de paardenkoppen zich in alle opzichten stevig verbeterd. Zelf geven ze aan vooral in diepgang gegroeid te zijn, op zoek naar de oneindigheid van het heelal; "...and beyond infinity, so infinite, I make infinity look like a 4!ā€. Humor en aggressie/emotie wisselen zich razend snel af terwijl HTB zich tekstueel in een geheel eigen wereld beweegt waardoor je het gevoel krijgt naar een soort audio-stripverhaal te luisteren.

Qua songs is de band sterker dan ooit. Of ze nu klinken als een soort hyper-versie van Bloudhound Gang ('Science Police'), of juist serieuzer richting electro en postpunk ('Shapeshift' met Jamie Stewart van Xiu Xiu op vocals), elke track heeft wel een unieke hook die je bij de les houdt. Zo is 'Desperate Living' een zeer gevarieerde plaat van een band met een unieke sound. Of je er nu van houdt of niet, HORSE The Band presenteert zichzelf hier zonder twijfel als een "fun-metalā€ groep die je wel serieus moet nemen.