Diablo Swing Orchestra - Sing Along Songs For The Damned And Delirious

Label : Ascendance Records | Archiveer onder different metal

Richard G. : Het sprookje van het duivelse orkest duurt voort! Twee jaar na het geweldige debuut 'The Butcher's Ballroom' en vele omzwervingen later lijkt de inspiratie bij Diablo Swing Orchestra te vloeien als nooit te voren. Album nummer twee heet 'Sing Along Songs For The Damned And Delirous' en het grossiert wederom in de frisse geluiden en doldwaze stijlvermengingen waarvan je nooit had gedacht dat ze zouden werken in combinatie met metal.

Waar TBB echter halverwege aan dynamiek en frisheid begon in te boeten blijven de tien nieuwe nummers van DSO van begin tot eind, van achter tot voor keer op keer boeien. Dynamischer dan ooit te voren switcht men met het grootste gemak weer tussen swing, jazz, klassiek, Kaukasusfolk, opera en noem het allemaal maar op. Waar veel van de oude nummers nog draaiden om één ideetje vinden we op 'Sing Along Songs…' juist meer gevarieerde composities terug die een veelheid van kwinkslagen bevatten die zijn gelijke niet kent. De echte kunde zit hem dan ook in het feit dat het zestal nooit de controle over een nummer verliest en dus ook nooit de aandacht van de luisteraar.

Sopraan Annlouice is deze keer een iets minder prominente rol toebedeeld: vaker soneert zij op de achtergrond terwijl gitarist Daniel Hakansson zijn arsenaal aan diabolische muppetstemmetjes aanspreekt. Het Russiche dronkemansdanslied 'Vodka Inferno' of het smaakvolle celloconcert waaromheen 'Stratosphere Serenade' is opgebouwd zijn slechts twee voorbeelden die de genialiteit van DSO onderstrepen. 'Sing Along Songs…' biedt constante kwaliteit, kakt nooit in en laat u als luisteraar bovendien nooit stil zitten. Ik ben er bang voor dat de meest spannende en innovatieve metalen klanken van dit jaar (wederom) uit Zweden afkomstig gaan zijn. Wat een verslavend album!