Darzamat  - Solfernus Path

Darzamat - Solfernus Path

Label : Massacre | Archiveer onder black metal

Vera : Darzamat ontstond in Polen in de jaren negentig. Na een drastische omwenteling binnen de band na het verschijnen van 'Oniriad' (2003), zet de band rond vocalisten Flauros en Nera op elk album een stap in de richting naar meer perfectie. Ook op 'Solfernus Path' kunnen we alweer een vooruitgang op alle gebied waarnemen. Voor het eerst in Darzamat's geschiedenis ging men de uitdaging aan om een conceptalbum te schrijven. Men liep al lang rond met dit idee, maar nu nam men de tijd om werk te maken van een sinister verhaal dat de toch al griezelige muziek nog meer diepgang geeft. Het resultaat is prachtig!

'False Sleepwalker' opent deze muzikale trip. Het is een atmosferisch, spookachtig stukje muziek, kil en grimmig en geschreven door Stone Sour drummer Roy "Maurice” Mayorga. Nera schreef er esoterische (maar erg griezelige) zanglijnen bij en samen zet dit de toon voor de rest van het album. Maar natuurlijk valt de band in 'Vote For Heresy' brutaal in, met melodieuze gitaren die slingeren doorheen de dynamische extreme metal. De ruwe vocalen van Flauros zijn intenser dan ooit. De langere nummers worden onderbroken door sfeervolle, instrumentale intermezzo's van korte duur. Zij zijn meestal industrieel getint en erg atmosferisch. Ze vormen de lijm tussen de reguliere composities. Natuurlijk is de wisselwerking tussen Flauros' grom en Nera's verfijnde heldere stem tot in de puntjes uitgewerkt en dit vormt de basis van vele nummers.

Instrumentaal blijft men bij een mix van death en black van simfonische aard, met hier en daar een knipoog naar avant-garde uitstapjes om Darzamat's excentrieke aard nog meer te illustreren. Al is 'Solfernus Path' toch toegankelijker dan vroegere albums. De toetsen blijven op de achtergrond, maar zijn belangrijk om de muziek in grootsheid te ondersteunen. Toetsenist Spectre is immers een belangrijke songschrijver van Darzamat (samen met gitarist Chris is hij verantwoordelijk voor het merendeel van de muzikale ideeën). De Slavische zang van Nera komt vooral in 'Pain Collector' goed tot uiting. Andy La Rocque treedt ditmaal niet op als producer, maar voegt wel een gitaarsolo toe aan het bulderende 'King Of The Burning Anthems'. Het verhaal vol mystiek en horror wordt treffend in de muziek omgezet, zonder aan heftigheid in te boeten. Alleen het esoterisch gezongen 'Lunar Silhouette' wijkt daarvan af. Dit is een kortere track in de trant van 'The Great Gig In The Sky' van Pink Floyd. Het epische 'Mesmeric Seance' bezorgt je kippenvel door de donkere vertelstem. Steek enkel kaarsen aan en geniet van 'Solferus Path', het beste album van Darzamat totnogtoe!