Malevolent Creation - The Will To Kill

Malevolent Creation - The Will To Kill

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Dennis : Malevolent Creation debuteerde in de hoogtijdagen van de Death Metal in 1991 met het album "The Ten Commandments”, een vet Death Metal album met de nodige thrash invloeden. Sinds die tijd heeft Malevolent Creation bijna elk opvolgend jaar een album uitgebracht (met uitzondering van de jaren 1994 en 2001). De vele line-up wisselingen hebben de band rondom Phil Fasciana en Rob Barett echter nog steeds het zwijgen niet doen opleggen. Negen albums werden er tot nu toe uitgebracht en wederom met twee nieuwe leden werd er eerder dit jaar het tiende Malevolent album opgenomen getiteld "The Will to Kill”. Brett Hoffmann werd er wegens drank- en drugsgebruik voor de tweede keer uitgeworpen en vervangen door Kyle Simmons (Hate Plow) en drumlegende Dave Culross, daarentegen, keerde de band op vriendelijke wijze de rug toe wegens persoonlijke redenen. Als nieuwe drummer werd Justin Dipinto (ex-Divine Rapture) aangetrokken. "The Will To Kill” werd samen met Jean-Francois Dagenais (bekend van Kataklysm) opgenomen in de Mana Recording Studio in Tampa, Florida. De 11 tracks op dit album zijn lekker bruut en voorzien van een vette productie en verleiden de luisteraar al gauw tot het opengooien van de volumeknop. "The Will To Kill” is eigenlijk een vrij typisch Malevolent Creation plaatje; old school Floridian Death Metal. Wat ik wel vind ontbreken aan de meeste Malevolent Creation CDs zijn echte highlights. Niet dat deze CD saai is, maar na een tijdje begint het allemaal een beetje hetzelfde te klinken en is het moeilijk de aandacht er bij te houden gedurende de hele plaat. Er zijn denk ik te weinig herkenningspunten. James Murphy speelt ook nog een paar solos in op het nummer "Assassin Squad”. Wat meteen opvalt aan dit nummer is dat het wél herkenbaar is en het nummer steekt dan ook - mede door de gave solos - met kop en schouders boven de rest uit. Opvallend hoe één persoon een band zo'n ander gezicht kan geven. Maar goed, dat neemt echter niet weg dat "The Will To Kill” één van de betere Malevolent Creation schijven in jaren is en dat "The Will to Kill” zeker het luisteren waard is.