Disarmonia Mundi - Nebularium

Disarmonia Mundi - Nebularium

Label : Coroner Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Nima : De meeste lezers zullen Disarmonia Mundi vooral kennen door de betrokkenheid van Soilwork zanger Björn "Speed” Strid. Dat deze laatstgenoemde pas zijn intrede maakte op de tweede plaat 'Fragments Of D-Genereation' en dat deze Italianen eerder (2002 om precies te zijn) een album 'Neularium' genaamd hadden uitgebracht is minder bekend. Wat dat betreft is het een leuk initiatief om dat album opnieuw uit te brengen.

Op 'Fragments Of D-Genereation' en de daaropvolgende 'Mind Tricks' liet de band een energieke, maar totaal onoriginele Zweedse death/thrash horen in de welbekende Gothenburg-stijl en Strid's vocale bijdrage versterkte die smaak. Wie nu denkt dat Disarmonia Mundi op het debuut 'Nebularium' ook zo klonk heeft toch niet helemaal gelijk. Okay, de Zweedse invloeden die men later in de muziek verwerkte waren op het debuut al hoorbaar en vooral een nummer zoals 'Burning Cell' is een regelrechte Gothenburg-thrasher. Het gros van de plaat is echter een stuk melodieuzer en men richt zich vooral op het neerzetten van een duistere sfeer. Bij sommige stukken moet ik heel erg denken aan een band zoals Opeth, maar ook aan het Deense Mercenary ten tijde van 'Everblack'! Hier en daar hoor ik ook vergelijkingen met de sfeer die Rotting Christ op 'A Dead Poem' of 'Sleep Of The Angels' neerzette. Ik denk dat progressieve death metal het meest hier bij past. Maar hoe je het ook wil noemen, de nummers zitten bomvol goede riffs, mooie melodieën en tempowisselingen en klinken behoorlijk afwisselend. Zowel de diepe grunts als de cleane vocalen van Benny Bianco Chinto, die op 'Nebularium' de zang voor zang rekening klinken erg overtuigend en helpen bij het versterken van de duistere sfeer. Instrumentaal heeft men de zaken ook dik in orde. Voeg daar de sterke productie aan toe en je houdt een goede melodieuze death metal plaat over, die het zeker verdient om gehoord te worden.

Deze heruitgave bevat als bonus de meest recente EP 'The Relentless Memoirs'. Het geluid (en stijl) van deze nummers wijken totaal af van het debuut en liggen in het verlengde van wat men op de tweede en derde albums liet horen. Hoewel deze krachtige nummers behoorlijk pakkend klinken en puike Zweedse thrash laten horen, spreekt deze stijl mij toch een stuk minder aan dan de songs op 'Nebularium'. Voor de liefhebbers van de bovengenoemde bands, die echter weinig waarde hechten aan originaliteit, is deze mooie dubbele digipack een mooie toevoeging aan de collectie. Uw exemplaar kunt u bestellen bij Coroner Records voor slecht € 11,90. De band werkt op dit moment op de opvolger van de in 2006 verschenen 'Mind Tricks', 'The Isolation Game' genaamd. Ik ben benieuwd.