Divine Souls - The Bitter Selfcaged Man

Divine Souls - The Bitter Selfcaged Man

Label : Scarlet Records | Archiveer onder

Horst : Goh, da's effe lekker! In een tijd dat de groten in het zogenaamde 'Gothenburg' genre (aldus generaliserend noem ik even bands als In Flames, Darkane en Soilwork) op iedere plaat steeds meer verwijdert raken van het oorspronkelijke geluid is het des te leuker om weer eens een band te horen die zich van dat soort vernieuwingsdrang niets aantrekt en gewoon pure melodieuze Death Metal maakt.

De band in kwestie is het uit Zweden afkomstige Divine Souls, en met 'The Bitter Selfcaged Man' hebben ze eind vorige maand hun tweede full-length op de markt gebracht. En als je al leest dat de heren uit Zweden komen dat weet je eigenlijk al meteen dat je met kwaliteit te maken hebt. Want wees eens eerlijkhoe vaak komt het nou voor dat je pure bagger uit dat land in je CD-speler propt? Niet of nauwelijks, en Divine Souls is daar een perfect voorbeeld van.

De heren muzikanten kunnen stuk voor stuk uitstekend spelen, en zanger Mattias Lilja heeft de perfecte schuurpapieren strot die je verwacht in dit genre, die hij af en toe even afwisselt met een ook niet verkeerde 'cleane' variant. Maar wat wellicht het belangrijkste is: ze schrijven gewoon bijzonder catchy nummers, met voor mij als absoluut hoogtepunt track acht van de schijf, getiteld 'Divided'. De meeste van deze nummers zijn lekker up-tempo, maar allen volgepropt met van die zalige In Flames-like melodieloopjes en harmonieuze gitaarsolo's.

Het enige manco eigenlijk (voelt U hem al aankomen) is dat er weinig tot geen originaliteit in zit. Bij de meeste licks 'n tricks heb ik echt last van een deja-v gevoel, en om nog specifieker te zijn, een 'The Jester Race' gevoel. Het zal U onderhand wel duidelijk zijn welke Metal fans deze plaat wel zullen kunnen waarderen. Degenen die verlangen naar melodieuze Death Metal zoals die zeven jaar geleden gespeeld werd en een eigen geluid niet belangrijk vinden zitten met Divine Souls meer dan snor.