Megadeth - Endgame

Megadeth - Endgame

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Is het omdat de andere bandleden de ruimte hebben gekregen mee te schrijven, het feit dat het album is opgenomen in de eigen studio, steekt front man Dave momenteel gewoon lekker in zijn vel of is het de chemie die is ontstaan tussen gitaristen Chris Broderick en Dave Mustaine? Wat het ook moge zijn… ik heb het nooit voor mogelijk gehouden dat Megadeth het voor elkaar zou krijgen om niet alleen het gevoel van een 'Peace Sells But Who's Buying?' of een 'So Far… So Good… So What?' op te roepen maar ook nog eens de kwaliteit van deze albums minimaal zou weten te evenaren. En laat dat nou precies zijn wat het viertal in de eigen Vic's Garage klaar heeft gespeeld!

Het instrumentale intro 'Dialectic Chaos' maakt direct al duidelijk welke kant het nieuwe album 'Endgame' op gaat en als daar dan nog eens het geweldige 'This Day We Fight!', dat gedragen wordt door een furieus tempo, Dave's razende vocalen en een hoeveelheid waanzinnige solo's, achteraan dendert, lijkt de bevestiging na slechts twee tracks al daar: met 'Endgame' heeft Megadeth een nieuwe klassieker op de mensheid losgelaten. Het daarop volgende '44 Minutes', het rappe '1.320'', titel track 'Endgame', het verpletterende 'Head Crusher'… de tracks steken stuk voor stuk ijzersterk in elkaar. De krankzinnige riffs, sterke solo's, gedrevenheid en agressie razen voorbij en zorgen ervoor dat ze zonder twijfel herkenbaar zijn als typisch Megadeth. Mustaine heeft nooit een blad voor de mond genomen en dus zijn de Amerikaanse politiek en de economie dankbare onderwerpen om eens even flink van leer over te trekken ('Bite The Hands That Feeds', 'Endgame', 'The Right To Go Insane'). Het album wordt vervolmaakt door een krachtige eindmix door Andy Sneap.

Megadeth is niet alleen een thrash pionier van weleer en een band veelvuldig aangehaald door andere acts als een belangrijke invloed… het is een band die ruim vijfentwintig jaar na oprichting nog steeds mijlenver met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt. Het toch al niet misselijke palmares van Megadeth is met 'Endgame' nog een parel rijker!