Leafblade - Beyond, Beyond

Leafblade - Beyond, Beyond

Label : Aftermath Music | Archiveer onder alternative / pop

Michiel B. : Is Sean Jude een troubadour? Een singer/songwriter wellicht? Of gewoon iemand die verdomd mooie luisterliedjes weet te schrijven? De mensen die rond 2006/2007 de akoestische shows van Anathema gitarist Danny Cavanagh of Antimatter hebben bijgewoond, hebben live al kennis kunnen maken maken Leafblade. Leafblade is het geesteskind van Sean Jude die in Liverpool opgroeide met de lieden van Anathema. Waar Anathema de zware metalkant op ging, bleef Sean akoestische muziek maken maar de wederzijdse band bleef er. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat Sean, destijds terzijde gestaan door Pete Gilchrist (die o.a. ook bij Antimatter live bijsprong) zijn muziek buiten de Engelse landsgrenzen kon uitdragen en zelfs speciaal voor de Nederlandse en Belgische shows cd-r demo's maakte welke bij de optredens (in ons land was de Tilburse Little Devil daar het toneel van) voor vijf euro verkocht werden.Pete verliet echter in goed wederzijds overleg zo luidt de lezing begin dit jaar de band en zijn plaats werd ingenomen door niemand minder dan Danny Cavanagh zelf.

En dan is daar nu, met dank aan het Aftermath label, het debuutalbum 'Beyond, Bewond' wat het levenslicht ziet. Ik kan niet anders zeggen dat Sean en Danny er een waar kunststukje van hebben weten te maken. Alle elektrische invloeden die nog op de demo aanwezig waren (voornamelijk de vervormde elektrische gitaren), zijn op een haar na verdwenen en door de toevoeging van de tin whistle in nummers als 'A Celtic Brooding In Renaissance Man' krijgt het geheel hier en daar een bijzonder Keltische inslag. De naam van Art Garfunkel blijft door mijn hoofd spoken als ik Sean hoor zingen (luister maar eens naar 'The Winter Waking' en je snapt wat ik bedoel) en als Danny ook nog de tweede stem erbij komt doen zoals in het afsluitende 'Sunset Eagle' dan verbaast het waarschijnlijk niemand dat het werelberoemde duo met Paul Simon een van de grootste inspiratiebronnen geweest moet zijn.

'Beyond, Beyond' is een heerlijk album geworden. Het duurt nog net geen uur maar je hebt het idee dat je na het beluisteren ervan alweer uren verder bent. Onthaasten en ontstressen is in deze drukke tijden geen overbodige luxe en ik kan daarbij de muziek van Leafblade van harte aanbevelen onder het genot van een lekker kopje thee. Het zal overigens ook niemand verbazen dat Leafblade ditmaal gaat touren samen met Anathema en daarbij ons land wederom driemaal zal aandoen eind september (zie onze concertagenda!). Gezien de volle sound lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk dat Sean en Danny het samen weten te bewerkstelligen om dit live neer te zetten dus verwacht ik daarbij ook wel wat sessiemuzikanten. Ik ben er in elk geval razend benieuwd naar geworden en ook zal de band zich middels dit medium nog nader aan de lezers gaan voorstellen. Waren alle debuutplaten maar zo sterk!