At War - Infidel

At War - Infidel

Label : Heavy Artillery | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Wanneer ik een plaat in handen krijg die door het Amerikaanse Heavy Artillery Records is uitgebracht weet ik bij voorbaat al dat ik het tof ga vinden. Die lui weten namelijk heel goed welke bands ze in huis halen en tot nu toe heb ik nog geen slecht album van het label gehoord!

Alvorens de bijgesloten biografie van een van de nieuwe Heavy Artillery bands, At War, te lezen propte ik het ding in de cd-speler en ja hoor; Heavy Artillery heeft weer eens een prima bandje in huis weten te halen. Gelijk vanaf de eerste tonen van 'Assassins' zit ik genadeloos op een denkbeeldig drumstel te beuken, pak ook gelijk de luchtgitaar erbij en begin ik met mijn haren te wapperen! Ik kan ook niet anders met prachtige old-school thrash die me bij vlagen doet denken aan de eerste platen van Nasty Savage, Whiplash en Slayer met een zanger die klinkt als een combinatie van Thomas Fischer, Cronos en Peter Steele in zijn Carnivore dagen. Of om het maar iets dichter bij huis te zoeken, als ons eigen Count August van Goddess Of Desire! In eerste instantie dacht ik wederom met een nieuwe band te maken hebben die de jaren tachtig thrash aan het vereren was. Het bijgesloten infovelletje leert mij echter dat deze band in 1983 was opgericht! Precies, ongeveer gelijktijdig met de bovengenoemde genre- en stijlgenoten. In die jaren heeft men zelfs nog het podium gedeeld met Slayer, Agnostic Front en Possessed en heeft met 'Ordered To Kill' (1986) en 'Retaliatory Strike' (1988) al twee albums op zijn naam staan.

Hoewel de band nooit officieel het doek in de ring had gegooid, stond de band wel bijna twee decennia op sterk water, zonder enig teken van leven! In 2007 en 2008 kwam men weer bij elkaar en deed een aantal succesvolle optredens, vond onderdak bij Heavy Artillery en kwam onlangs, 21 jaar na de laatste lp, met zijn derde album 'Infidel' en zoals ik al eerder aangaf; thrashen kunnen ze nog steeds! Gelukkig hoeven de heren niet te hebben van al te technisch gedoe of complexiteit en concentreren zich vooral op intentie en het schrijven van pakkende nummers. Na een snelle luisterbeurt naar enkele tracks van de eerste twee albums, kan ik concluderen dat de band weinig is afgeweken van hun roots en klinkt nog steeds heel erg "eighties”. Naast de acht compleet nieuwe tracks, bevat het album ook een opnieuw opgenomen versie van 'Rapechase', die op het debuut stond. Het feit dat dit, inmiddels meer dan twintig jaar oud, liedje naadloos bij de rest van het album aansluit zegt genoeg.

'Infidel' heeft daarnaast niet alleen een krachtige productie, maar klinkt ook erg vertrouwd. Als je nagaat dat het album was opgenomen in de legendarische Pyramid Sounds studio waar vele klassiekers van o.a. Anthrax, Testament, Overkill, Nuclear Assault en Carnivore waren totstandkwamen, wordt het allemaal duidelijker. Alles bij elkaar maakt 'Infidel' een waardig thrash album van deze veteranen. De vinylversie verschijnt trouwens pas einde deze maand.