Taraxacum - Spirit Of Freedom

Taraxacum - Spirit Of Freedom

Label : MTM Music | Archiveer onder

Horst : Deze plaat is alweer ruim een jaar uit, maar viel kortgeleden pas met het neusje in de kokosmat, en hij klinkt dusdanig aardig dat ik hem toch nog even meeneem. Taraxacum is als het ware de hobbyband van Edguy gitarist Tobias Exxel, die schijnbaar tijd genoeg over heeft om wat muziek met andere mensen te maken. Hij heeft een aantal bekwame mensen om zich heen verzameld (onder andere ex-Steel Prophet zanger Rick Mythiasin), en 'Spirit Of Freedom' is hun eerste full-length CD.

De muziek op deze plaat is zeer divers te noemen. In eerste instantie verwachtte ik voornamelijk Power Metal, maar het blijkt dat de band van meer markten thuis is. De beste momenten van deze plaat zijn trouwens wel de Power Metal nummers. 'Blast Off' is een lekkere up-tempo kraker, met veel flitsend gitaarwerk en een Rick Mythiasin die zalig aan het zingen is. 'Think' doet er weinig voor onder, maar is wat meer Rock n' Roll, met leuk gebruik van slide gitaar.

Erg rustig van karakter zijn 'Alone' (hallo Queensryche) en 'Believe in You', typische Metal ballads. Je weet wel, akoestische intro's en rustige coupletten die toewerken naar bombastische refreinen en climaxen. Lekker hoor! Daarnaast zijn er ook hoorbaar invloeden uit de wat meer Progressive Metal hoek op de plaat terechtgekomen. Nummers als 'Spirit Of Freedom', 'Circle Of Fools' en 'Delirium' doen me sterk denken aan een band als Threshold, en daar is uiteraard helemaal niets mis mee.

Helaas gaat het fout bij 'Life Goes On' en 'Never Let You Go'. Dit zijn twee typische Glamrock / Hair Metal niemandalletjes waarvan je zou denken dat ze zo geschreven konden zijn door bands als Cinderella of Poison. Zoete koortjes, simpele riffjes en een hoog 'shake your ass' gehalte. Bah! Bah! Driewerf bah! Van een band die net bewijst goede tot zeer goede nummers te kunnen schrijven valt deze 'Hardrock voor kleine meisjes' me weer vies tegen.

Maar goed, slechts twee missers op negen nummers, ik heb het wel eens erger gehoord. Als je die twee wegdenkt hou je een sterke, gevarieerde plaat over, waar goed op gemusiceerd wordt, een uitstekende productie kent en waarbij de zang me uitstekend bevalt. Als alles goed gaat zal in de eerste helft van 2003 Taraxacum's tweede full-lenght CD verschijnen. Als we dan verschoont blijven van mietjes-metal en er wat meer echte Power Metal-achtig beukwerk op staat dan ga ik er zeker meer punten voor uitdelen dan het (ook niet beroerde) aantal wat ik voor 'Spirit Of Freedom' over heb.