Atheist - Unquestionable Presence: Live At Wacken

Label : Relapse | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Atheist wierp in het einde van de jaren tachtig en begin jaren negentig hoge ogen met hun ingenieuze technische death/thrash. Het feest mocht echter niet lang duren, want na slechts drie albums te hebben uitgebracht, viel de band in 1993 uit elkaar.

In 2005 werd de band's discografie opnieuw uitgebracht en werd de langverwachte renie aangekondigd. Atheist deed in 2006 een handvol exclusieve shows, waaronder het fantastisch optreden op Wacken Open Air! Tijdens deze korte show heb ik en velen met mij getuige kunnen zijn van meesterlijk muzikaal vakmanschap en krachtige liveuitvoeringen van prachtige songs zoals 'Unholy Law', 'Unquestionable Presence', 'Mother Man' en uiteraard 'On The Slay'. Dat laatste stamt zelfs uit de pre-Atheist periode, toen de band nog R.A.V.A.G.E. heette. Degene die het optreden hebben gemist kunnen dat enigszins compenseren met 'Unquestionable Presence: Live At Wacken'. Gelukkig is het optreden in zijn waarde gelaten, daar waar geen sprake is van overdubs of gepruts in de studio achteraf. Het geluid mag daarom niet als helder of massief zijn als wat wij van hedendaagse releases gewend zijn, maar op deze manier is het live gevoel gewaarborgd.

Naast het concert bevat deze release een bonus-CD met daarop elf songs, geselecteerd door de band zelf. Deze verzameling laat wederom de kracht en genialiteit van deze band horen. De nummers klinken nog altijd even krachtig en intense als bijna twee decennia terug en bewijst men hiermee dat ook extreme metal tijdloos kan zijn. Het prachtige, zestien pagina's tellend boekje maakt het beeld compleet en nog aantrekkelijker. Atheist fans kunnen deze plaat blindelings aanschaffen, maar ook alle fans van technische death en thrash metal doet zichzelf een plezier door dit album maar een te gaan beluisteren.

Naar verluidt werkt de band momenteel aan haar vierde langspeler; de eerste studio album is zestien jaar! Het verdomme tijd ook