Mystery Blue - Mystery Blue

Mystery Blue - Mystery Blue

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Release type: Demo

Horst : Dit Franse gezelschap was in 1982 al reeds opgericht door gitarist Frenzy. De band bracht twee platen uit ('Mystery Blue' in 1984 en 'Circle Of Shame' in 1986), maar gaf kort daarna de pijp aan Maarten wegens interne problemen. Ik kan me heel vaag die eerste plaat van ze heugen, maar was er niet echt van onder de indruk. Er stonden wel wat aardige tracks op, maar was voornamelijk gevuld met clich AC/DC-achtig materiaal.

Zes jaar geleden echter besloot Frenzy de band weer nieuw leven in te blazen. Hij rekruteerde drummer Vince (ex-Altar, neen, niet de Hollansche), bassist Dany (ex-Time Riders) en last but not least zangeres Nathalie. In deze bezetting maakte de band de full-length CD 'Spirit Of Your Song' die uitkwam bij Road Show Productions (1998), maar die heb ik nooit gehoord. Nu heeft de band -waarschijnlijk op jacht naar een nieuwe deal of zo - een nieuwe drie track demo opgenomen.

En die demo klinkt helemaal niet gek. Muzikaal gezien valt er heel makkelijk een etiketje op te plakken: dit is nou Heavy Metal in de klassieke zijn des woords. De demo opent met 'Dark Visions', een nummer wat begint als een ballad, maar na een minuut omslaat naar een mid-tempo headbanger. 'Rollercoaster Ride' is een tikkeltje wilder, waarbij er regelmatig van mid-tempo naar snelle stukken wordt overgeschakeld. Het laatste nummer, 'Angel' is weer een stevige headbanger, die me in de verte doet denken aan de Heavy Metal die bijvoorbeeld een band als Picture maakte in een grijs verleden.

Muzikaal is het allemaal wel in orde. De heren spelen zoals het hoort, met goed uitgevoerd solowerk, maar het zijn niet echt wat je zegt wereldmuzikanten. De meest opvallende persoon in de band is derhalve zangeres Nathalie. Deze lieverd beschikt namelijk over een krachtige strot waaruit het prettig hoog zingen is. Ze blijft min of meer binnen haar bereik, een of twee faux-pas daargelaten, maar over het algemeen zeer genietbaar, niet in het minst omdat ze een beetje dezelfde intonatie heeft als Sinergy zangeres Kimberly Goss (jawel, mijn favo zangeres van het moment).

Deze band kan best wat worden, daar twijfel ik niet aan. Het lijkt me alleen wel handig als ze een keer met een goede producer in zee gaan, Eentje die niet alleen het geluid even de juiste draai naar boven geeft (nu klinkt het wel erg basic), maar ook n die het beste uit de verschillende muzikanten en Nathalie naar boven kan halen. Neil Kernon lijkt me wel een goede kandidaat