Alkemyst - Meeting In The Mist

Alkemyst - Meeting In The Mist

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Dat Metal Mind Productions al een tijdje goed bezig is om moeilijkverkrijgbare platen weer tijdelijk beschikbaar te stellen zal een beetje metalverslaafde inmiddels wel weten en daar zijn we ze uiteraard dankbaar voor. Maar het debuut van Alkemyst opnieuw uitbrengen? Waarom?

Ik weet nog dat toen, zes jaar gelden, het debuut 'Meeting In The Mist' van deze Fransmannen het levenslicht zag, de band veel positieve respons kreeg zowel de pers als van de jonge generatie power metal fans. Persoonlijk begreep ik dat niet echt! Alkemyst bestaat zeker uit getalenteerde muzikanten die hun instrumenten tot in de puntjes kennen en de virtuoze capriolen van de muzikanten vliegen je constant om de oren. Bovendien weet men het geluid van de US-power metal en typisch Europese power metal a la Labyrinth en Blind Guardian aardig samen te brengen. Maar ondanks alle technische kwaliteiten van de band zijn de songs simpelweg niet leuk om naar te luisteren! Er gebeurt ongetwijfeld veel op deze plaat, maar tegelijkertijd ook erg weinig. De songs zijn te herkenbaar en daardoor voorspelbaar en weer daardoor ontbreekt het de band totaal aan geen eigen gezicht. De plaat is dan ook absoluut niet slecht, verre van zelfs. Maar interessant is het ook niet! En dan nog de lef hebben om van de plaat "one of a kind te noemen Ik kan mijn lach bijna niet inhouden! Laten we het feit dat de band ten tijde van de release in 2003 al elf jaar achter zich had maar niet vergeten.

Maar goed, wat ik met het bovengenoemde probeer te vertellen is dat ik het wederom niet begrijp! Ik begrijp nog steeds niet wat nou zo speciaal is aan deze band en deze plaat en waarom het opnieuw is uitgebracht. Aangezien dit de tweede heruitgave van dit schijfje is zal er wellicht geld in zitten. Naast de reguliere songs is deze re-release aangevuld met een radioversie en een live versie van het titelnummer en tevens een live uitvoering van 'Empty Skies'. Daarnaast bevat het multimediagedeelte videoclips van de eerdergenoemde live uitvoeringen, een fotogalerij en is het geheel verpakt in een mooie digipack, in een gelimiteerde oplage van tweeduizend stuks. Mijn eindoordeel mag echter duidelijk zijn.