Rebellion - Arise

Rebellion - Arise

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met 'Arise: From Ginnungagap To Ragnarök - The History Of The Vikings Part III' is Rebellion (zoals de title al aangeeft) aangekomen bij het derde en tevens laatste deel van 'The History Of The Vikings' trilogie. De eerste twee delen vond ik zeker niet slecht te pruimen, alleen echt kapot was ik er niet van.

De EP 'The Clans Are Marching', die eind juni verscheen, gaf al een idee van wat ons te wachten stond en zoals u in mijn review kunt lezen was mijn interesse aardig opgewekt. Gelukkig is de sterke songwriting die men op de EP liet horen ook terug te horen op 'Arise…' en kan ik na het beluisteren van het album concluderen dat 'Airse' zonder twijfel het sterkste van de drie en ook het beste Rebellion album zo ver is geworden. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat men het zwaarder geluid van 'Miklagard' heeft voortgezet, maar vooral ook met het feit dat men eindelijk een beetje een eigen gezicht toont. Daar waar ik in het verleden soms het gevoel kreeg dat de nummers uit aan elkaar geplakt jatwerk bestonden, hebben de tien songs op 'Arise' veel meer een eigen identiteit en dat is het luisterplezier alleen maar ten goede gekomen.

Uiteraard kunnen we met twee ex-Grave Diggers in Rebellion de vergelijkingen met Grave Digger niet uit de weg gaan, maar op het herkenbare gitaarspel en -geluid van Uwe Lulis heeft men de vergelijkingen aardig gedoseerd weten te houden. Ik vind het echter wederom jammer dat men - bewust of onbewust - te dicht in de buurt van de latere Iced Earth komt. Het waren namelijk de tragere en slepende tonen, gecombineerd met Barlow's gejammer die 'The Crucible Of Man' voor mij de nek omdraaide. Die vergelijkingen komen dan ook op 'Arise' regelmatig bovendrijven en het zijn juist deze stukken waarbij men mijn aandacht dreigt te verliezen. De snellere passages zijn echter pakkend en maken veel goed.

Over Michael Seiferd's zang zullen de meningen altijd uiteen lopen en daar laat ik mij verder niet op uit. Dat hij zijn stem echter veel beter weet te gebruiken en gevarieerder zingt, mag echter niet onvermeld blijven. Dat samen met een stel volwassen songs en wederom de krachtige productie van Uwe (al hadden de drums wat harder in de mix mogen staan) maken van 'Arise' een respectabel heavy metal album die de fans niet teleur zal stellen.