Ignitor - The Spider Queen

Ignitor - The Spider Queen

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Texaanse heavy metal maniakken van Ignitor hebben zich met de 'Take To The Sky' demo en het debuut 'Road Of Bones' al aardig voorgesteld aan de ondergrondse heavy metal scène. De traditionele - over het algemeen up-tempo - heavy metal gecombineerd met de stoere vocale prestaties van zangeres Erika klonk altijd krachtig, pakkend, overtuigend en bovendien veelbelovend. Helaas verliet Erika de band vlak na het verschijnen van 'Road Of Bones'. Een vervanger werd gevonden in ex-Watchtower zanger Jason McMaster en nu ligt het resultaat van de "nieuwe” Ignitor voor mijn neus.

'The Spider Queen' is een heuse rock opera geworden, waarbij elk nummer een ander hoofdstuk van het verhaal behandelt en Jason alle personages voor zijn rekening neemt. Muzikaal heeft Ignitor haar snelle heavy metal enigszins aangepast en behoorlijk wat gas teruggenomen en is melodieuzer gaan spelen. Misschien heeft men gedacht dat dit beter bij het verhaal zou passen, maar wat het achterliggend gedachte ook mag zijn, het is de muziek niet ten goede gekomen! Ook Jason's poging om verschillende karakters voor zijn rekening te nemen vind ik niet geheel geslaagd. In de meer agressieve stukken waarbij hij zijn hoge stem openzet komt hij aardig overtuigend over, maar valt totaal door de mand tijdens meer gevoelige passages zoals 'I Never Knew' en 'My Heart Turns To Dust'. De band zelf beweert dat Erika's gemis meer dan goed werd opgevangen door Jason. Met alle respect; Erika's vertrek zie ik als een grote achteruitgang, want niet alleen had haar schorre, opgefokte stem een eigen charme, maar het was juist háár stem die Ignitor onderscheide van talloze genre-genoten!

Als zure slagroom op de taart weet de productie ook totaal niet te overtuigen. 'The Spider Queen' klinkt wat dunnetjes, het gitaargeluid is schel en vooral het drumgeluid is behoorlijk blikkerig. Hoewel het album met het titelnummer, 'Rune Of Power' en snellere stukken in bijvoorbeeld 'Construct Of Destruction' en 'The Game Begins' zijn momenten kent, is het geheel niet meer dan een middelmatig heavy metalplaatje.