Axxis - Utopia

Axxis - Utopia

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Dit jaar is het precies twintig jaar geleden dat het debuut van 'Kingdom Of The Night' van onze oosterburen Axxis het levenslicht zag! Hoewel ik niet altijd even gecharmeerd was van hetgeen men uitbracht, heb ik ze altijd het voordeel van de twijfel gegeven en moet toegeven dat ik naast het debuut ook zeker tevreden ben met de muzikale weg die men vanaf 'Time Machine' is ingeslagen.

De dertiende studioplaat 'Utopia' is logisch vervolg op de voorgaande drie albums en zet men de meer symfonische power metalkoers door. Al gelijk vanaf de intro 'Journey To Utopia' is mijn interesse opgewekt en als men kort daarna de prachtige titelnummer inzet kan de grijns niet van mijn smoel af! Over het algemeen is 'Utopia' wederom een heerlijk snel plaatje geworden. Het gitaarwerk van Marco Wriedt, die op het vorig album zijn entree maakte, is wederom prachtig en regelmatig trakteert hij ons op pakkende riffs en mooie solo's. Daarnaast is er een grote rol weggelegd voor toetsenist Harry Oellers, die constant de sfeer van het album bepaalt met zijn duistere en spannende toetsenpartijen. Hoewel de toetsen aardig dominant aanwezig zijn is dat dankzij de prachtige mix van Dennis Ward niet ten koste van de gitaren. De karakteristieke stem van Bernhard Weiss maakt het geheel compleet. Hoewel zijn stem altijd een punt van discussie is geweest voor velen - waaronder mijn gewaardeerde LoM-collegae - kan ik zijn vocale prestatie waarderen en vind ik zijn stem juist het meest herkenbare aan Axxis! Bovendien vind ik zijn zang goed bij de muziek en diens sfeer passen.

De heren hebben op het gebied van songwriting wederom een aantal stappen vooruit gezet en komen met elf heerlijke, afwisselende en sfeervolle heavy metalsongs. 'Utopia' is dan ook het bewijs dat men zich nog altijd positief ontwikkelt, met zijn tijd durft mee te gaan zonder de essentie te verliezen en bovendien nog altijd spontaan en hongerig is. En dat verdient respect. Fans van sfeervolle symfonische power metal zullen zeker niet teleurgesteld zijn en doen er goed aan om deze plaat eens goed te gaan beluisteren.