The Arkitecht - Hyperstructure

The Arkitecht - Hyperstructure

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Jasper : Ik heb grote waardering voor de heer Genaro Ochoa. Als je zonder enkele steun van een platenlabel een complex concept album, compleet met professioneel ogend artwork en een klinkende productie neer kan zetten, dan is respect toch wel het minste dat je verdient. Daarbij mag er in deze tijd van de griep massa hysterie best ook wel eens wat goed nieuws uit Mexico komen. Bij deze dus.

'Hyperstructure' bestaat uit twee delen, de eerste zes tracks zijn losse nummers met een kop en staart, en het zevende nummer genaamd 'Face Thief' beslaat de rest van het album. Het is een nummer van meer dan dertig minuten waarin Ochoa alle remmen los gooit en zelfs een compleet orkest en een koor laat opdraven. Het tekent de ambitie van deze voorheen onbekende Mexicaan, die dit album groots opzette, en groots klinkt het ook. Hoe groots? Als Devin Townsend in een manische bui, al zorgen de verschillende zangers voor zeer gevarieerde noot. Soms nijgt het naar Rush en Dream Theater, dan weer naar hardere Strapping Young Lad-achtige metal. Het muzikale hoofd ingredient is prog metal, maar op 'Face Thief' klinkt The Arkitecht tijdens de bombastische stukken zelfs als Therion of Hollenthon. Enige smetje op het geheel is dat het allemaal wat onnatuurlijk klinkt, het is duidelijk een project, geen levende band. Dat wordt nog eens benadrukt door de (nog zeer redelijk klinkende) drumcomputer die gebruikt werd.

Verder overheerst uiteindelijk toch wel de waardering voor het muzikale talent Genaro Ochoa, en zijn lef om vanuit Mexico zonder een platendeal een volwaardig kwaliteits product als 'Hyperstructure' de wereld in te sturen. Dat is nog eens een virus dat wél aan mag slaan in Europa. Beginnen we in Nederland op Progpower?