Survivor Zero - CMXCIX

Survivor Zero - CMXCIX

Label : Cobra Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Met de single 'Reclaim My Heritage' - dat zelfs de Finse charts haalde - deed Survivors Zero voor het eerst van zich horen. Het was een voorbode voor het album 'CMXCIX'; het blijkt het meest toegankelijke nummer op het album te zijn en wijkt toch iets af van de andere negen tracks. Die pakken allemaal gewoon een stuk rauwer, bruter en steviger uit en zijn een tikkeltje minder melodieus.

Het Finse vijftal levert brutale death met een modern, melodieus randje. Ja, ik weet het… hoe vaak ben je niet al een band tegengekomen die beweert old school death met een modern randje te spelen? Dat wat Survivors Zero biedt op 'CMXICX' mag dan niet origineel zijn, maar wordt wel verrekte goed uitgevoerd. Maar wat wil je ook met namen als Sami Jämsén (ex-Messiah Paratroops), Tommi 'Rotten' Virranta (Discard, ex-Deathchain), Tapio Wilska (ex-Finntroll), Jani Luttinen (The Scourger) en Reima Kellokoski (Impaled Nazarene, ex-Belial) binnen de gelederen? Tracks als bijvoorbeeld 'Embrace The Inferno', 'Forrest Of Lies', 'I Bury Them Deeper' (waarin bepaalde drumgedeeltes me sterk doen denken aan het begin van 'You Ignore Them All' van Raised Fist) en 'Trail Of Fears' trappen gewoon lekker weg en gaan erin als koek. Jonas Kjellgren (Scar Symmetry) heeft achter de knoppen plaats genomen en het geheel van een modern, zeer strak en energiek geluid meegegeven.

'CMXCIX' mag dan niet vol staan met uiterst originele death, het is hoe dan ook een kwalitatief prima cd die liefhebbers van bands als bijvoorbeeld Arch Enemy, The Absence, Amon Amarth en The Lucifer Principle zeker eens zouden moeten beluisteren!