Axel Rudi Pell - Knights Live

Axel Rudi Pell - Knights Live

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Horst : Axel en consorten brachten april dit jaar de studioplaat 'Shadow Zone' uit, en ter promotie deden de heren uiteraard een tour. Tijdens hun optreden in de 'Zeche' te Bochum lieten ze voor de aardigheid maar een paar teepjes (zowel film als geluid) meelopen, en het resultaat is recentelijk verschenen op CD en binnenkort volgt er ook nog een DVD versie.

Momenteel draait de dubbelaar rondjes in mijn CD-speler, en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. 'Knights Live' is een echt ouderwets live album geworden, met een prima selectie aan sterke nummers (onder andere 'Fool Fool', 'Edge Of The World', 'Follow The Sign', 'Call Her Princess' en 'Snake Eyes'). Daarnaast is er ook ruimte voor een lange (27 minuten) medley van 'Masquerade Ball' / 'Casbah' / drumsolo / 'Stargazer' / 'Casbah' en ook worden de praatjes tegen het publiek integraal weergegeven. Uiteraard geven de diverse instrumentalisten een demonstratie van hun kunnen door middel van een solo, en zanger Johnny Gioeli hangt regelmatig de grapjas uit. Verder wordt er prima gespeeld, en het is duidelijk dat de heren het uitstekend naar hun zin hadden deze avond.

Geluidstechnisch klinkt het aan de rauwe kant, maar er is niet dan ook niet of nauwelijks gesleuteld aan de opnames. Dit heeft als voordeel dat de live atmosfeer prima overkomt, maar het betekent automatisch dat er ook de nodige speltechnische fouten hoorbaar zijn, en hier en daar wat vocale uitglijers, maar dat mag de pret niet drukken. Liever een paar fouten (artiesten zijn ook maar mensen) dan een 'live' plaat die in de studio dusdanig is nabehandelt dat alleen de foto's in de inlay nog authentiek zijn. Het enige wat ze wel harder in de mix hadden mogen pleuren was het publiek, want nu klinkt het of ze voor 100 man staan te spelen.