Dysrhythmia - Psychic Maps

Dysrhythmia - Psychic Maps

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Jasper : Dysrhythmia, een goedgekozen naam voor deze gecompliceerde instrumentale metal freaks. Moeilijk om goed te schrijven, laat staan om er een passend etiket op te plakken. Dat deze band niet zomaar in het "instru-metal” verdomhoekje te plaatsen was, daar is de wereld het na al die jaren wel over eens. Niet voor niets werden gitarist Kevin Hufnagel en bassist Colin Marston onlangs door Luc Lemay gevraagd om samen Gorguts nieuw leven in te blazen.

In de muziek op 'Psychic Maps' klinkt ook zeker de Gorguts-weirdness door, maar dan wel gespeeld door een stelletje indie-nerds met dikke zwarte brillen en een Captain Beefheart T-Shirt. Gek genoeg mis je op de composities nergens de zang, een aspect dat vaak roet in het eten gooit bij dit soort combo's. Het knappe aan Dysrhythmia is dat ze de luisteraar ruim een half uur aan de speakers gekluisterd houden. Dit doen ze door de losse muzikanten veel ruimte te geven om te excelleren. Colin Marston (Behold...The Arctopus, Krallice, Byla) heeft op bas net zo'n belangrijke rol als gitarist Kevin Hufnagel of drummer Jeff Eber (Jarboe). Samengevoegd op 'Psychic Maps' zijn de drie musketiers onnavolgbaar, en nummers als 'Reactionary' of 'Iron Cathedral' zullen voor open monden zorgen. Mijn persoonlijke favoriet is echter de tien minuten tellende afsluiter 'Lifted By Skin', een nummer dat wegluisterd als een worsteling met de oceaan; het pakt je op, gooit je neer, en sleurt je alsnog mee de diepte in waar je alleen nog maar kan kijken naar het prachtige licht boven je terwijl je longen het langzaam begeven.

Dit is instrumentale heavy muziek zoals die bedoeld is te zijn, Dysrhythmia bewijzen de meesters te zijn van dit genre-eilandje in de metal. Ik moet Gorguts dit nog zien overtreffen hoor!