U.D.O. - Dominator

U.D.O. - Dominator

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Udo Dirkschneider en zijn U.D.O. zijn gelukkig een van die bands die niet stil kunnen zitten en zich telkens op het front melden met nieuwe releases. Zo hebben we na de release van 'Mastercutor' en de EP 'The Wrong Side Of Midnight' (beide van 2007), mogen genieten van de live CD en DVD 'Mastercutor Alive' mogen genieten van een live CD en DVD en nog geen jaar later ligt alweer de twaalfde studioalbum voor ons klaar!

Eind juni hebben we met de 'Infected' EP al een voorproefje van wat ons te wachten stond en zoals u in mijn review kon lezen was dat veelbelovend. Wel nu, zodra men losbarst met de krachtige rocker 'The Bogeyman' gevolgd door de nog krachtiger titelnummer kan ik mijn hoofd nauwelijks in bedwang houden en begin (bij elk luisterbeurt weer) fanatiek te headbangen. Deze tracks liggen in het verlengde van en zijn van dezelfde kwaliteit als het materiaal op 'Mastercutor'. Daarna brengt Udo ons enigszins terug in de tijd en krijgen we met 'Black And White' een prachtig Accept-achtig nummer, waarbij de vuisten regelmatig in de lucht schieten en je het refrein luidkeels mee kan brullen.

Dit album bevat veel verwijzingen naar de zanger's carrière. Luister bijvoorbeeld naar de groovende meezinger 'Heavy Metal Heaven' die zo op 'Man And Machine' had kunnen staan en de snelheidsduiveltje 'Speed Demon' die je terugbrengt naar de 'Animal House' of 'Timebomb' dagen. En wat dacht u van de prachtige semi-ballade 'Stillness Of Time', die teruggrijpt naar de ietwat orkestrale aanpak van 'Faceless World' en goed is voor een flinke dosis kippenvel. Een ietwat afwijkend nummer is echter 'Devil's Rendezvous'. Het nummer is niet alleen grappig (in de meest positieve zin van het woord), maar de vrolijke deuntjes en het meezingbare refrein brengen je acuut in een feeststemming en zetten je onbewust in beweging.

Hoewel 'Dominator' over het algemeen iets melodieuzer is uitgevallen dan zijn voorganger, bevat de plaat tien krachtige songs die niet alleen afwisselend, maar ook ontzettend herkenbaar zijn. En dat vind ik nou zo mooi aan bands zoals U.D.O., die geen drang voelen om na al die jaren het rustig aan te doen en gewoon doorblijven rocken, up to date voor de dag kunnen komen en bovendien keer op keer kwaliteit leveren. Kortom; een album die u gerust kunt aanschaften.