Havok - Burn

Havok - Burn

Label : Candlelight | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Even voor de duidelijkheid; het gaat hier om de Amerikaanse, Denver om precies te zijn, Havok die met 'Burn' zijn eerste volledige plaat uitbrengt en dus niet om de gelijknamige Braziliaanse, Duitse of Zweedse bands!

Zoals vele jonge bands tegenwoordig heeft ook dit trio zijn roeping in ouderwetse thrash gehoord en komt met een combinatie van het beste wat (voornamelijk) de Bay Area teweeg heeft gebracht. Zodra men na de korte intro losbarst met 'The Root Of Evil' moet ik gelijk denken aan Testament ten tijde van 'The New Order' en 'Practice What You Preach' en die vergelijking heeft op 'Burn' de opperhand. Maar ook de geest van oude Metallica, Megadeth, Atrophy, Death Angel, Anthrax en uiteraard Slayer zijn duidelijk aanwezig. De stem van zanger/gitarist David Sanchez komt aardig in de buurt van Chuck Billy en de maniakale hoge Schmier-uithalen gaan hem aardig goed af.

Als je naar de band's invloeden en inspiratiebronnen kijkt weet je dat de nummers bevatten stuk voor stuk alles wat thrash nodig heeft en de plaat kan gezien worden als een ware eerbetoon aan de jaren tachtig thrash. Het grootste manco van dit album is een totaal gebrek aan originaliteit, maar persoonlijk stoor ik me daar niet echt aan. Waarom zou ik ook? De elf (de intro niet meegerekend) nummers op 'Burn' klinken strak, afwisselend, intensief, zijn goed gecomponeerd en worden met veel hoorbaar plezier en enthousiasme neergezet en dat is wat uiteindelijk telt. Thrashers hebben er in ieder geval een mooie band en dito album bij.