Evile - Infected Nations

Evile - Infected Nations

Label : Earache | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het uit Engeland afkomstige Evile liet in 2007 een behoorlijke indruk op mij achter met het prachtige debuut 'Enter The Grave' (de mini-CD 'All Hallows Eve' niet meegerekend). De furieuze, ouderwetse thrash op dat album liet een stel hongerige jonge honden horen, die begrepen hoe echte thrash hoort te klinken en de band mocht zelfs het podium delen met o.a. Megadeth, Exodus en Satyricon. Ik was dan ook heel erg benieuwd naar de tweede langspeler, die eind september in de winkels ligt.

Met het snelle titelnummer vol krachtige, pakkende Slayer-riffs, gierende solo's en tempowisselingen maakt het album in ieder geval een goede start en geeft je een vertrouwd gevoel. Op de daarop volgende 'Now Demolition' neemt men echter flink wat gas terug en het is hoorbaar dat de sfeer van Slayer's 'Seasons In The Abyss' en 'South Of Heaven' en vooral Metallica's '…And Justice For All' als belangrijkste inspiratiebronnen hebben gediend. Helaas wordt het gaspedaal daarna maar weinig ingedrukt en bestaat het gros van het album uit mid-tempo riffs. Op zich is dat niet slecht, want de dreigende riffs klinken zeker lekker. Alleen komen de nummers hierdoor en door de lange arrangementen maar moeilijk op gang. Daar komt nog bij vooral de tweede helft van het album als knip- en plakwerk klinkt en daardoor ongeïnspireerd overkomt! De riffs klinken wel goed, worden uitstekend uitgevoerd en zijn ongetwijfeld thrash! Alleen mis ik door het knip- en plakgevoel de enthousiasme en opwinding die 'Enter The Grave' uitstraalde. Bovendien krijg ik het gevoel dat men af en toe heel erg zijn best doet om hun helden Metallica te benaderen. Dat is jammer, want hoewel het debuut ook geen seconde originaliteit bevatte, klonken de nummers veel meer "eigen”. Als de plaat vervolgens wordt afgesloten met een elf minutendurende instrumentaaltje, die vooral opvalt door zijn saaiheid en gebrek aan inspiratie, vraag ik me af of men nu wel genoeg tijd heeft gehad om dit album te componeren.

Al met al is 'Infected Nations' een respectabel thrash album geworden en laat wederom een stel getalenteerde muzikanten horen. Alleen schiet de song writing wel een beetje tekort, waardoor 'Enter The Grave' bij lange na niet wordt overtroffen. Dat neemt echter niet weg dat de plaat genoeg interessante stukken bevat om de gemiddelde thrasher tevreden te stellen. Ik raad u echter wel aan om het album voor aanschaf wel even te beluisteren.