Vader  - Necropolis

Vader - Necropolis

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het Poolse death metal instituut Vader hoeft geen nadere introductie, veronderstel ik? Deze Poolse pioniers onder leiding van mastermind Piotr 'Peter' Wiwczarek timmeren al sinds de jaren tachtig aan de weg, toen het ijzeren gordijn hun thuisland nog afsneed van de Westerse wereld. Na 25 jaar hard werken was men toe aan een verjongingskuur. Alleen bandleider Peter bleef over, maar zette zich met verbeten moed aan het schrijven het 'Necropolis'. Dat is een knaller van jewelste geworden in een overdonderende productie van Tue Madsen (althans toch de mix), met naast Peter, nieuwe gitarist Vogg, bassist Reyash en drummer Paul

Vanaf opener 'Devilizer' tot het epische 'When The Sun Drowns In Dark' weerklinken strakke riffs, weergaloze gitaarsolo's en Peter's karakteristieke grommende vocalen. Of het nu om het tegen blastbeats aanleunende 'Rise Of The Undead' gaat, het heftige 'Dark Heart' of het opruiende 'We Are Horde'; Vader weet te imponeren door niet alleen energie, maar ook veel meeslepende toegankelijkheid in de korte songs te stoppen. Dat is altijd al een handelsmerk van de band geweest en op dit eerste werkstuk voor nieuwe broodheer Nuclear Blast is dat niet anders. Om de kracht van het extreme materiaal nog te accentueren worden met 'The Seal' en 'Summoning The Future' twee korte atmosferische interludia ingelast. Over het laatste nummer wil ik nog wel iets extra kwijt. Met de jaren tachtig in het achterhoofd, wou Peter 'Necropolis' afsluiten met een epische, massieve track. 'When The Sun Drowns In Dark' heeft een afwijkende lengte van zeven minuten en beantwoordt dan ook helemaal aan dit opzet.

Wanneer je het digipack aanschaft, kan je nog even in deze sfeer blijven, want daarop vinden we twee covers: 'Black Metal' (Venom) en 'Fight Fire With Fire' (Metallica) in een typische Vader uitvoering. Wanneer je dit leest is Vader al begonnen met toeren voor dit album. In september en oktober trekken ze samen met Marduk heel Europa rond en in het interview vertelde Peter dat we ons aan vele nieuwe nummers kunnen verwachten in de set.