UFO - Misdemeanor

UFO - Misdemeanor

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Richard V. : Tijdens het eerste lustrum van de jaren tachtig had UFO meer weg van een zinkend schip dan van een supersonische schotel die door de stratosfeer raast. Door drank- en drugsproblemen, krappe financin en bezettingswisselingen had kapitein Mogg moeite het hoofd boven water te houden. Zelfs zijn trouwe luitenant Pete Way had besloten het over een andere boeg te gooien en het op eigen kracht met zijn eigen band te proberen. Na de desastreuze 'Making Contact' tournee waarop Mogg een zenuwinstorting had, was UFO uit elkaar gevallen. Mogg hield op doktervoorschrift een tijdje rust, woonde even in de VS en besloot toch weer een band op te richten.

Hij benaderde diverse topgitaristen (Malmsteen, Vai, Stevens) en ging uiteindelijk met de onbekende Atomic Tommy M. in zee. Samen met bassist Paul Gray, drummer Jim Simpson en voormalig MSG keyboardspeler en gitarist Paul Raymond doken ze met producer Nick Tauber in 1985 de studio in. In 1986 verscheen het album 'Misdemeanor' dat goede recensies oogstte. Vooral het flitsende gitaarwerk van Tommy McClendon kon alom op instemming rekenen. De verkoopcijfers aan beide zijden van de Atlantische oceaan vielen echter tegen. De tournee met Accept en Dokken bracht evenmin het gehoopte succes. Door interne strubbelingen was deze line-up geen lang leven beschoren en was de tijdelijke opleving van UFO snel weer ten einde. Anno 2009 klinkt 'Misdemeanor' meer als een cd van Amerikaanse AOR band dan van UFO. Door de vele keyboardpartijen heeft de plaat een typisch jaren tachtig geluid. Het gitaarwerk mag echter nog steeds gehoord worden. De zes remixen van de Amerikaanse release die als bonus zijn toegevoegd, bewijzen dat het altijd nog commerciler kan.

Dit album besluit een zeer geslaagde reeks van elf UFO heruitgaven. Na Deep Purple, Iron Maiden, Whitesnake, MSG, Saxon en UFO ben ik benieuwd welke bandcatalogus EMI nu onder handen gaat nemen. Scorpions wellicht?

Tracklist
This Time
One Heart