Threat Signal - Vigilance

Threat Signal - Vigilance

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder metalcore

Patrick : 'Under Reprisal' van het Canadese Threat Signal was een debuut album dat, terecht, hoge ogen gooide onder critici. De band slaagde erin de allerbeste ingredinten van moderne metal te combineren met klassieke thrash invloeden, industrial inslagen en herkenbare meezing refreinen.
Dat schept verwachtingen ten aanzien van het nieuwe materiaal ('Vigilance'). Het heeft echter nogal gestormd binnen de bezetting van het Canadese vijftal; van de line-up die 'Under Reprisal' opnam, zijn slechts nog bassist Pat Kavanagh en zanger Jon Howard over. Was dat voldoende om het zelfde geluid vast te houden?

De combinatie van melodieuze death met core invloeden pakt op 'Vigilance' niet enorm anders uit dan op 'Under Reprisal' uit 2006, al is enig verschil wel degelijk aanwezig. Het geluid is veelal een stuk lichter, gladder en veel minder venijnig en agressief dan op het debuut. Voerden op het debuut woorden als superstrak, energiek, afwisselend en heftig nog de boventoon, nu zijn die meer naar de achtergrond gedrukt ten faveure van toegankelijkheid. Natuurlijk kenden bijvoorbeeld nummers als 'Rational Eyes', 'Counter Balance' en 'A New Beginning' hun toegankelijke momenten maar op tracks als 'Through My Eyes', 'United We Stand' en 'Another Source Of Light' van het nieuwe album drijft de band het een stuk verder door. En dat is ook het geval met de zang van Jon Howard; lichte trekjes van een (vroeg) Linkin Park zijn hem nooit helemaal vreemd geweest, maar nu klinkt hij op momenten ('Severed', 'Lost') als de tweelingbroer van Chester Bennington. En dat moet je maar net liggen.

Nee, ondanks dat de plaat voldoende kwaliteit bezit en genoeg mensen zal aanspreken, zijn dit niet direct ontwikkelingen die ik van harte toejuich of warm voor loop. Het is dan ook jammer om te moeten merken dat de woorden van ex-collega Ralph aan het einde van zijn review van het debuut album maar al te waar zijn geworden: "Ik geloof niet dat Threat Signal in staat is een beter album te maken